Lezárult az egyik legnagyobb, földönkívülieket kereső kutatás

sci-fi alien ufo idegen
Alien city, computer artwork.
Több ezer távoli csillag vizsgálatával akart egy kutatócsoport a földön kívüli civilizációk nyomára akadni. A kutatók lézerjeleket kerestek, úgy gondolják, ezek a szignálok utalnak az idegenek jelenlétére. Az első eredmények most jöttek ki, és elég kiábrándítóak lettek.

Az új kutatásban a tudósok összesen 5600 csillag felől érkező fényt vizsgáltak, az égitestek mindegyike a mi Tejútrendszerünkben található. A feltételezések alapján a több ezer vizsgált csillag közül 2000 körül olyan bolygók keringhetnek, mint a mi Földünk – olvasható a Science Alert cikkében.

A tanulmány eredménye azonban a sci-fi rajongók számára mindenképpen lehangoló lehet: a szakértők egyetlen rendszer esetében sem észlelték idegen civilizáció jelenlétét. Ebből persze több dologra lehet következtetni: vagy nem elég erős az általuk használt lézer, vagy másmilyen módon kommunikálnak, a harmadik lehetőség pedig, hogy egyszerűen nem léteznek.

Speciális algoritmussal keresték az idegeneket

A kaliforniai Berkeley Egyetem munkatársai a SETI (angolul „Search for Extra-Terrestrial Intelligence", azaz a „földön kívüli intelligencia keresése") által felvetett elméletre alapozták kutatásukat, vagyis: ha létezik fejlett földön kívüli civilizáció, akkor az lézertechnológia alkalmazásával igyekszik felhívni magára a figyelmet, ami a Földről is detektálható.

A friss tanulmány – amelyet a The Astronomical Journal című csillagászati szakfolyóiratban fognak hamarosan publikálni – azonban eléggé kijózanítóan hathat sokak számára.

– olvasható a publikációban.

Forrás: AFP/Sciencec Photo Library

A kutatók a Keck Obszervatórium 2004 és 2016 között végzett méréseit tanulmányozták át. A teleszkóppal eredetileg csillagok fényességét vizsgálták, az így kapott adatokból pedig most egy speciális algoritmus segítségével igyekeztek kihámozni azokat a jeleket, amik esetleg mesterségesen létrehozott lézerimpulzusokra utalnak.

A keresés sajnos, úgy tűnik, hiábavalónak bizonyult, idegen civilizációnak ugyanis nem találták nyomát.

Nem biztos, hogy fel kell adni a reményt

A meglehetősen lehangoló eredmények ellenére nem szabad elcsüggedni, figyelmeztetnek a kutatók. Elképzelhető, hogy a földönkívüliek egyszerűen még nem fejlesztették ki azt a lézertechnológiát, amivel a 325 fényéven belül található bolygórendszerekből jeleket lehetne küldeni.

Természetesen ennek ellenkezője is elképzelhető, vagyis már sokkal fejlettebb – számunkra észrevehetetlen – módszerrel kommunikálhatnak az idegenek egymással.

Az mindenesetre biztos, hogy innen a Földről a lézerjelzéseket lehet a legkönnyebben kiszúrni, ráadásul ezek a szignálok – ellentétben a rádiójelekkel – gyengülés nélkül képesek utazni a kozmoszban. Ugyanakkor maga a Föld sem küld lézerimpulzusokat távoli csillagok felé, így ha a 325 fényévre élő földönkívüliek is az ilyenfajta jeleket keresik, bolygónk élettelen világnak tűnhet számukra.

A kutatók konklúziója szerint tehát lehetséges, hogy a tanulmány megállapításai ellenére az idegen civilizációk igenis léteznek, csupán másmilyen technikával kellene felkutatni őket.