160 éve adták át a budai Váralagutat

2017.04.30. 14:16

Két ember vezette egymás után a Váralagút építését, amelyet ma 160 éve adtak át közúti használatra. 

Ma 160 éve, hogy átadták a közúti forgalomnak a négy év alatt megépült budai Váralagutat. Idén nyáron kezdődik az alagút felújítása.

Novák Dániel mérnök tervezte meg a budai váralagutat, amelyet később 1842-ben Széchenyi István engedélyezett. Hiszen a Lánchíd csak az alagúttal együtt teremthetett teljes értékű kapcsolatot Pest és Buda belső részei között.

Az 1853–1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári AlagútForrás: MTI/Róka László

Egy pesti vicc szerint csak azért volt szükség az alagútra, hogy ha esik az eső, legyen hova betolni a Lánchidat.

Amint 1849 végén átadták a Lánchidat, Ürményi József azonnal nekikezdett a Váralagút megépítéséhez. Ferenc József 800 mázsa lőporral járult hozzá az építkezésekhez. A végleges terveket 1952-ben Adam Clark skót mérnök, a Lánchíd kivitelezője készítette el, és ő is vezette tovább a munkálatokat. De mivel ő is készített egy saját tervet, így

máig sem tisztázott, hogy melyik tervezet valósult meg.

Az Alagút 1908-banForrás: wikipédia - Takkk

1853-ban a hegy két végéről kezdték el fúrni a hegyet, hogy felgyorsuljanak a munkálatok. Az alagút 350 méter hosszan, 9,5 méter szélesen vezet át a Várhegy alatt, a középen 7,8 méteres magasság a bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében. A belső megvilágítást akkor gázlámpák, 1915-től villanylámpák biztosítják. Az alagút 6 métert lejt a Duna felé, ami megoldja a víz elvezetését.

1957 korai tavaszán már gyalogosok sétáltak az alagútban, majd tavasz végén átadták a közúti forgalomnak.