Megtalálták a szárazföldi élet legősibb nyomait

ősi élet, Dresser-formáció
Ausztrál kutatók ősi életnyomokat találtak 3,48 milliárd éves, hőforrás létrehozta üledékekben, Pilbarában, Nyugat-Ausztráliában. Ez a lelet 3 milliárd évvel korábbra tolja vissza az élettel benépesített hőforrások legkorábbi ismert létezését a Földön.

Korábban a szárazföldi mikrobiális élet legősibb bizonyítékai 2,7-2,9 milliárd éves dél-afrikai üledékekből származtak, amelyek szerves anyagban gazdag ősi talajt tartalmaznak.

Sokkal korábbi a szárazföldi élet, mint gondolták

– mondta Tara Djokic, az Új-Dél-Walesi Egyetem doktorandusza, a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmány első szerzője.

A Dresser-formáció 3,48 milliárd éves kőzeteiben megőrződött gömbölyű buborékok az ősi hőforrásokban tenyésző élet bizonyítékai Forrás: UNSW

„Ez következménnyel járhat az élet eredetének azon elméletére, miszerint az élet inkább a szárazföldi hőforrásokban alakult ki először és nem az óceánban és azután alkalmazkodott a szárazföldhöz" – tette hozzá a kutató.

Az óceánban vagy a szárazföldön keletkezett az élet?

A kutatók ugyanis jelenleg az élet kialakulásának két hipotézisét tartják megfontolásra érdemesnek.

Az élet vagy a mélytengeri hidrotermális kürtőkben kezdődött, vagy a szárazföldön jött létre a Darwin által is emlegetett „meleg kis pocsolyákban".

„A potenciálisan biológiai nyomok felfedezése ezekben az ősi nyugat-ausztráliai hőforrásokban olyan geológiai perspektívát nyújt, ami eltolhatja a súlypontot az élet szárazföldi eredete irányába" – mondta Djokic.

A Pilbara ősföld Dresser-formációjának dombjai sok hőforrásmaradványt is megőrzött Forrás: Kathleen Campbell

A kutatásnak jelentős kihatása lehet

a marsi élet keresésére is,

mivel a vörös bolygón is találhatók olyan ősi hévízlerakódások, amelyek kora megegyezik a pilbarai Dresser-formációéval.