Charles Lindbergh 90 éve repülte át az Atlanti-óceánt

2017.05.20. 19:48

Alig negyedszázaddal az után, hogy az első motoros gép a levegőbe emelkedett, az Atlanti-óceán leszállás nélküli átrepülése hihetetlen teljesítménynek számított. Kilencven éve, 1927. május 20-án szállt fel Amerikából Charles Lindbergh, aki másnap Franciaországban landolt, így ő lett az első ember, aki egyedül, leszállás nélkül repülte át az Atlanti-óceánt. 

Abbahagyta a tanulmányait szenvedélye, a repülés miatt

Lindbergh 1902. február 4-én született, egy évvel azelőtt, hogy a Wright fivérek először emelkedtek levegőbe gépükkel. A kalandvágyó ifjú húszévesen abbahagyta mérnöki tanulmányait, hogy szenvedélyének, a repülésnek élhessen. 

A történelem első motoros repülése, 1903 decemberében, a Wright fivérek által konstruált géppel. A csupa vászon és huzal első gépekkel vakmerő, sőt életveszélyes vállalkozás volt a repülésForrás: Wikimedia Commons

Műrepülő bemutatókkal járta Amerikát, ejtőernyős ugrásokkal szórakoztatta a közönséget, 

sétarepülésre vitte az elszánt érdeklődőket. 1923-ban vásárolt egy leselejtezett világháborús repülőgépet, és beiratkozott a légierő texasi pilótaképző iskolájába, ahol egy évet tanult, és a tartalékos őrnagyi rangig vitte. Ezután rövid ideig postajáratot vezetett St. Louis és Chicago között, de ekkor már nagy álma, az Atlanti-óceán átrepülése foglalkoztatta. 

Lindbergh fiatalkori álma volt az Atlanti-óceán átrepüléseForrás: History Unfolded: US Newspapers and the Holocaust

Egy amerikai szállodatulajdonos 1919-ben 25 ezer dolláros, akkoriban 

csillagászatinak számító jutalmat tűzött ki annak, aki először repül New Yorkból Párizsba. 

Az Atlanti-óceánt abban az évben repülték át először, de a gép Új-Fundlandon, az Azori-szigeteken és Lisszabonban is leszállt. Nem sokkal később két brit pilóta leszállás nélkül repült Új-Fundlandból Írországba, de a New York–Párizs távolság ennek csaknem a kétszerese.

Kortársai őrültnek tartották a vakmerő terv miatt 

A jutalom összege sokak figyelmét felkeltette, de a próbálkozás inkább lutrinak számított: nyolc év alatt a vállalkozók közül négy meghalt, kettő nyomtalanul eltűnt, négy súlyos sérülésekkel került kórházba.

Életét kockáztatta a nagy álom megvalósításáértForrás: Biography.com

Nem csoda, hogy Lindbergh még az ő kétezer órás repülési tapasztalatával sem talált könnyen szponzorokat, 

és csak 1927-re sikerült kilenc St. Louis-i üzletembertől 15 ezer dolláros támogatást összekalapoznia. Saját tapasztalatait is felhasználva építtette meg egymotoros, együléses monoplánját, amely támogatóinak tiszteletére a Spirit of St. Louis nevet kapta.

Lindbergh és híres gépe, a Spirit of St. LouisForrás: Wikimedia Commons

Sokan kételkedtek abban, hogy a masina alkalmas lesz a célra, 

hiszen korábban nagyobb repülőgépekkel és legalább ketten vágtak neki az útnak. Lindbergh azonban, akit a lapok csak "repülő bolondként" emlegettek, hajthatatlan maradt. A gépet ő vitte San Diegóból New Yorkba, felállítva a leggyorsabb transzkontinentális átkelés rekordját.

Lindbergh világhíres gépe előttForrás: WWNO

A rossz idő miatt csak a tervezettnél egy héttel később indulhatott, de 1927. május 20-án, reggel 7 óra 52 perckor beindította a Spirit of St. Louis motorjait. A pilóta mindent a célszerűségnek rendelt alá: 

csak négy szendvicset és két üveg vizet vitt magával, 

még a rádió és az ejtőernyő helyét is üzemanyag foglalta el, a túlterhelt gép csak a kifutópálya legvégén tudott a levegőbe emelkedni. 

Sűrű köd és ólmos fáradtság nehezítette a veszélyes kalandot

Vállalkozása egyáltalán nem volt kockázatmentes, több alkalommal is azt mérlegelte, hogy visszafordul. A sűrű ködben csak periszkóp segítségével tudott navigálni, mert a kilátást eltorlaszolták a gép elejére szerelt üzemanyagtartályok. 

Az út közepén már álmossággal küszködött, a gép többször is csak néhány méterrel a hullámok fölött bukdácsolt. 

A Spirit of St. Louis Franciaország felett, a történelmi ócánrepülés utolsó szakaszánForrás: NY Daily News

A műszerfalon azonban ott volt az egyik legelső útirány-ellenőrző műszer és egy korszerű, földi indukciójú iránytű, ezek segítségével tudta tartani az irányt. 

Lindbergh gépének metszetrajza. A pilóta csak egy periszkóp segítségével látott ki előre, mivel a gépnek nem voltak elülső ablakaiForrás: Picasa

Másnap egy kis halászhajót vett észre, és megbizonyosodott arról, hogy közel jár Európához. Írország és Anglia fölött elrepülve Franciaország felé vette az irányt, 

és nem sokkal később már a kivilágított Eiffel-torony fölött körözött. 

Az 5776 kilométeres utat végül 33 óra és 27 perc alatt tette meg. 

Lindberghet hősként ünnepelték odahaza és szerte a világonForrás: Wikimedia Commons

A francia fővárosban százezren várták a repülőtéren, és leszállás után azonnal le kellett állítania a motort, mert attól tartott, hogy a propellerek kárt tesznek a kordont átszakító, gépét megrohamozó tömegben. A holtfáradt Lindberghet az emberek a vállukra emelték, és diadalmenetben hordozták körül. Végül két francia pilóta "mentette meg" – az autójukba tuszkolták.

Titokzatos bűncselekmény miatt került ismét a lapok címoldalára

A huszonöt éves fiatalember egyik napról a másikra nemzeti hős lett. Másnap reggel az amerikai követség erkélyéről üdvözölte a tömeget, amely még órákig éltette. A következő három napban hatvanötezer üdvözlő táviratot kapott, és egyszerre kilenc légitársaság hívta meg igazgatósági tagjai közé.

Lindbergh gépe Párizsban, a földet érés utánForrás: Google Sites

A hadseregben ezredessé léptették elő, 

Doumergue francia köztársasági elnök a Becsületrend keresztjét tűzte a gallérjára, 

és egy Calvin Coolidge elnök által küldött hadihajón tért haza. Rögvest előadókörútra indult, 49 állam 92 városában beszélt a repülés előnyeiről.

Calvin Coolidge amerikai elnökForrás: Library of Congress

"Lucky Lindy", Amerika kedvence, 1929-ben feleségül vette Anne Morrow írónőt, s a következő évben kisfiuk született. A pilóta 1932 elején került még egyszer a hazai és nemzetközi érdeklődés középpontjába, amikor nyaralójukból - máig tisztázatlan módon - elrabolták húsz hónapos gyermekét. 

Az 50 ezer dolláros váltságdíjat kifizették ugyan, de a Lindbergh bébinek csak a holttestét találták meg. 

 

Charles Lindbergh és feleségeForrás: Biography.com

A nyomozás két évig tartott, s végül egy német származású ácsot tartóztattak le, aki ugyan tagadott, de a bíróság bűnösnek találta, és 1935-ben kivégezték. Lindbergh és felesége a tragédia ellenére együtt maradt, és további öt gyermekük született. 

Szimpatizált a Harmadik Birodalommal

Lindbergh a harmincas évek végén antiszemita kijelentésekkel keltett feltűnést, sőt nyíltan vállalta a náci rezsim iránti rokonszenvét is.

Hermann Göring birodalmi marsall, a náci párt második embere és a Luftwaffe főnöke emlékkardot ad át Charles Lindberghnek. Lindbergh nem titkolta a Harmadik Birodalom iránti rokonszenvétForrás: Pinterest

Emiatt odahaza támadások érték, ő pedig lemondott ezredesi rangjáról. Amerika 1941-es hadba lépése után szolgálatra jelentkezett, rendfokozat nélküli közlegényként több mint ötven bevetésben vett részt a Csendes-óceánon, majd tanácsadó lett a légierőnél.

Lindbergh idős korábanForrás: Royal Books

Rehabilitálására 1954-ben került sor, 

amikor Eisenhower elnök tartalékos dandártábornokká nevezte ki, egy évvel korábban az óceán átrepüléséről írt könyvéért Pulitzer-díjat kapott. A modern repülés úttörője 1974. augusztus 26-án halt meg rákbetegségben, a Hawaii-szigetekhez tartozó Mauin. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK