Megdöbbentő eredmény: az El Nino felel a légköri szén-dioxid rekordért

El Nino
A szupererős El Nino újabb hatására derített fényt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) egy új műholdja: az éghajlati jelenség számlájára írható a levegő szén-dioxid-tartalmának rekordméretű növekedése 2015-16-ban.

Ez volt kétezer év legmagasabb szén-dioxid koncentrációja

A Science tudományos lapban megjelent tanulmány a NASA 2014-ben felbocsátott műholdja, az Orbiting Carbon Observatory-2 (OCO-2) adatait elemezve megállapította, hogy az elmúlt 2000 év legmagasabb éves légköri szén-dioxid-emelkedését

a Föld trópusi régióiból származó szén-dioxid okozta.

Az amerikai űrkutatási szervezet, a NASA Orbiting Carbon Observatory-2 műholdja a légkör szén-dioxid koncentrációját méri Forrás: NASA/Jhoward

A tudósok gyanították, hogy az egyik legerősebb El Nino, a 2015-16-os számlájára írható a jelenség, ám hogy miként, azt a jelen kutatás derítette ki. Az OCO-2 első 28 hónapos adatait elemezve a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy az El Nino - a Csendes-óceán Egyenlítő közeli vízfelszínének néhány évenkénti felmelegedése - okozta időjárási változások állnak a szén-dioxid-többlet hátterében.

Közel hárommilliárd tonna többletet mutattak ki

- mondta Junjie Liu, a NASA pasadenai laboratóriumának munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.

A szén-dioxid telítettséget ábrázoló kép, amelyet a Orbiting Carbon Observatory-2 műhold mérési eredményei alapján készítettek el Forrás: NASA

Ez a többlet magyarázza a 2015-16-os kiugró értéket a 2011-eshez képest. A rekordnagyságú növekedést ráadásul akkor mérték, amikor az emberi tevékenységből származó szén-dioxid-kibocsátás nagyjából változatlan volt az El Nino előtti évekhez képest.

A Csendes-óceán a Nemzetközi Űrállomásról nézve Forrás: NASA

A 2015-ben mért, mintegy 3 milliárd tonnás növekedés hozzávetőleg 80 százaléka - 2,5 milliárd tonna - származott természetes forrásból, nagyjából azonos mennyiségben Dél-Amerika, Afrika és Indonézia trópusi esőerdeiből.

Dél-Amerika a szárazságtól, Afrika az esőtől szenvedett

Dél-Amerika trópusi vidékén az El Nino következtében 2015 volt három évtized legszárazabb éve, ezt a növényzet is megszenvedte: a szokásosnál sokkal kevesebb szén-dioxidot vett fel a levegőből.

Dél-Amerika trópusi vidékein szárazságot okoz a jelenség, ami hatással van a légkör szén-dioxid koncentrációjának növekedésére Forrás: Devlin Gandy

Afrikában ezzel szemben a szokásos mennyiségű csapadék hullott, viszont sokkal melegebb volt az átlagnál,

ezért a növényzet erősebben pusztult, ami nagyobb szén-dioxid-kibocsátást eredményezett. Ázsiában szintén nagy volt a szárazság, itt a tőzeg- és erdőtüzek okozták a szén-dioxoid többlet nagy részét - állapították meg a tudósok.

Van ahol aszályt másutt heves esőzéseket okoz a "kisded"

Az El Nino természetes éghajlati jelenség, amelyet a 19. század végén figyeltek meg először. Évente, karácsony időszakában (innen a jelenség spanyol eredetű "kisded" elnevezése is, amely az újszülött Jézusra utal) a Csendes-óceán egyenlítői térségében az átalgosnál magasabbra emelkedik a tengervíz hőmérséklete.

Az El Nino jelenséget szemléltető térkép. A normálisnál magasabb hőmérsékletű egyenlítői víztömeget a tengeráramlásokDél-Amerika partjaihoz viszik, ahol ez aszályt, Észak Amerikában viszon esőzéseket okoz Forrás: Concern Worldwide US

A "nagy óceáni szállítószalag", a tengeráramlások rendszerének hatására a meleg víztömeg Dél-Amerika nyugati partvidékén, illetve Ausztráliában erősen aszályos, száraz pediódust, míg Észak-Amerika csendes-óceáni partjainál heves esőzéseket okoz.

Minden karácsonyi időszakban a Csendes-óceán egyenlítői víztömege melegedésnek indul Forrás: Wikimedia Commons/Richard Ling

Annak ellenére, hogy az El Nino alapvetően pacifikus ideőjárási jelenség, közvetett hatásai globálisan éreztetik hatásukat.