Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!

Ismay
Bruce Ismay, a White Star Line nagyhatalmú elnöke, akit egyesek a Titanic rossz szellemének tartottak, az utolsó előtti mentőcsónakon hagyta el a süllyedőben lévő óceánjárót
Vágólapra másolva!
Pontosan nyolcvan éve, 1937. október 17-én hunyt el a White Star Line hajózási társaság, a Titanic tulajdonosának főrészvényese, és nagyhatalmú elnöke, Joseph Bruce Ismay. Hetvenöt éves kor adatott meg a dúsgazdag üzletembernek, míg legnagyobb és legmodernebb hajójának utasai közül több mint 1500-an az óceán jeges vizébe vesztek, 1912. április 15. végzetes hajnalán. Ismay túlélte a katasztrófát, amiért később meghurcolták, és hátralevő életét szégyenben töltötte.
Vágólapra másolva!

A Wall Street Napóleonja is beszállt az atlanti átkelési bizniszbe

Joseph Bruce Ismay Liverpoolban született, 1862. december 12-én. A férfi apai örökségként került a White Star Line társaság, kora egyik legnagyobb hajózási vállalata élére. A céget John Pilkington és Henry Threlfall Wilson alapította 1845-ben, Liverpoolban. A vitorlás klipperekből álló flottával rendelkező társaság 1868-ban csődbe ment, amelyet ezután Thomas Henry Ismay, Joseph Bruce édesapja, egy jómódú brit hajózási vállalkozó vásárolt meg.

Bruce Ismay, a White Star Line nagyhatalmú elnöke, akit egyesek a Titanic rossz szellemének tartottak, az utolsó előtti mentőcsónakon hagyta el a süllyedőben lévő óceánjárót Forrás: Titanic

A következő évben Ismay megállapodott Gustaw Christian Schwabe-val, hogy a jövőben az üzletember érdekeltségébe tartozó jónevű belfasti hajóépítő üzem,

a Harland & Wolff fog tengerjárókat építeni a vállalat számára.

A Titanic vízrebocsátása Belfastban, a Harland & Wolff dokjában, 1911. május 31-én Forrás: Pinterest

Thomas Henry Ismay 1899-ben bekövetkezett halála után fia, J. Bruce Ismay vette át az ekkor már az atlanti átkelési piacon a magát egyik legnagyobbá kinőtt hajózási társaságot.

Joseph Bruce Ismay a White Star Line egyik főrészvényese, és igazgatósági elnöke Forrás: Wikimedia Commons

A 20. század fordulóján két brit társaság, a Cunard Line, és az Ismay, illetve a „Wall Street Napóleonjaként" is emlegetett dúsgazdag amerikai bankár, J. P. Morgan érdekeltségébe tartozó White Star Line szerezte meg a legnagyobb részesedést az atlanti átkelési piacon.

Egy kellemes júliusi vacsora közben született meg az „álmok hajójának” ötlete

1907-ben a Cunard egyik büszkesége, a Mauretania nyerte el a leggyorsabb atlanti átkelésért járó becses trófeát, a Kék szalagot.

J. P. Morgan, aki a White Star Line-ba is bevásárolta magát, és jelentős tőkével támogatta az "álmok hajójának" megépítését. A katasztrófa és az óriási veszteség hírére csak ennyit nyilatkozott: „A pénz nem számít, csak az emberi élet.” Forrás: Pinterest

1907 júliusában J. Bruce Ismay, valamint a Harland & Wolff hajógyár elnöke, Lord James Pirrie megállapodtak,

hogy egy minden addiginál nagyobb mérettel, kényelemmel és luxussal felszerelt új hajóosztályt építenek,

válaszul a Cunard jelentette kihívásra.

A Cunard Line büszkesége, a leggyorsabb atlanti átkelésért járó Kék szalagot 1907-ben elnyert óceánjáró, az RMS Mauretania Forrás: Tyne & Wear Archives & Museums

Így született meg az Olympic-osztály, amelynek második egységét, az RMS Titanicot 1911. május 31-én bocsátották vízre a Harland & Wolff belfasti üzemében.

Lord Pirrie ( a képen tengerész sapkában) a Harland & Wolff elnöke, valamint J. Bruce Ismay, a White Star Line elnöke a hajógyár belfasti dokkjában Forrás: National Museum of Northern Ireland

Ezután alig tíz hónapra volt szükség a gépek és a belső berendezések beszerelésére. A Titanic, korának legnagyobb, és legbiztonságosabbnak kikiáltott óceánjárója, 1912. április 2-án tette meg az első próbaútját.

A Titanic gépházából származó fogaskerék és egy csavarkulcs a budapesti Titanic Kiállításon, amelyet csaknem egy évszázad után hoztak fel közel négy kilométeres mélységből Fotó: Csudai Sándor - Origo

A 270 méter hosszú, 28 méter széles és egy 18 emeletes házéval vetekedő magasságú óceánjárót dupla hajófenékkel, 16 víz- és nyomásálló biztonsági kamrarendszerrel felszerelve építették meg.

A Titanic elindul Belfastból az első üzemi próbaútjára, 1912. áprils 2.-án Forrás: Origo

Ezért, valamint hatalmas méretei miatt az „álmok hajóját" már azt megelőzően elsüllyeszthetetlennek nyilvánították, még mielőtt a southamptoni kikötő 44-es mólójáról kifutott volna első, ám végzetesnek bizonyult útjára.

A Titanic 1912. április 10-i kifutása világszenzációnak és rangos társadalmi eseménynek számított.

A Titanic egyik elsőosztályú étterme Forrás: Origo

Az óceánjáró első osztályának két legnagyobb luxuslakosztálya közül az egyiket J. Bruce Ismay foglalta el. A legelőkelőbb európai szállodák pompájával vetekedő első osztályon a kor leggazdagabb és leghíresebb mágnásai, nagyiparosok, bankárok, arisztokraták, és más hírességek adtak egymásnak randevút.

A Titanic rossz szellemeként őrizte meg az utókor emlékezete

Ismayt a Titanic rossz szellemeként őrizte meg az utókor emlékezete. A katasztrófa napja, 1912. április 14.-e vasárnap, ragyogó verőfénnyel és tükörsima óceánnal köszöntött a hatalmas luxusgőzös utasaira.

John J. Astor, a Titanic leggazdagabb utasa. Ő is odaveszett a katasztrófában Forrás: Wikimedia Commons

Vasárnap lévén, az első osztályon istentiszteletet tartottak, amelyen Edward J. Smith a Titanic kapitánya, és J. Bruce Ismay is részt vettek. Az istentisztelet után Ismay Smith kapitánnyal beszélgetett. A White Star Line elnöke elragadtatással ecsetelte az óceánjáró parancsnokának, hogy az addigi, időarányosan rendkívül jól teljesített útszakaszra figyelemmel micsoda szenzáció lenne, ha a Titanic a szerdára tervezett érkezés előtt már egy nappal korábban, kedd délután befutna New York kikötőjébe,

amelyről a napilapok minden bizonnyal a címoldalukon számolnának be.

Edward J. Smith kapitány, ( középen jobbra) Mr. McElroy, a Titanic számvevőtisztjének társaságában Forrás: Examiner Staff

Nem tudni pontosan, hogy a White Star Line nagyhatalmú első emberének pressziója mekkora szerepet játszott Edward J. Smith gépháznak adott utasításában, hogy fűtsék fel az addig még üzembe nem helyezett kazánokat is.

Az aggasztó jégjelentések ellenére is teljes sebességgel vágtatott a Titanic

Pedig április 14-én délutántól egyre aggasztóbb jégjelentések érkeztek az óceánjáró rádiósfülkéjébe a térségben hajózó gőzösökről, köztük a Charonia, a Baltic, a Mesaba, az America, majd késő este a Californian óceánjárókról.

Este rövid idő alatt hat és fél fokot zuhant a levegő hőmérséklete, a tengervíz hőfoka pedig nullára süllyedt.

Az elsüllyeszthetetlennek tartott Titanic már azt megelőzően legendává vált, hogy kifutott volna első útjára Forrás: Wikimedia Commons/Ken Marschall

Mindez már a jég közvetlen közelségére utalt. Aznap este Smith kapitány a dúsgazdag philadelphiai bankár, Mr. Widener és felesége, Eleanor által adott díszvacsorán vett részt a Titanic első osztályán.

Mrs. Eleanor Widener Forrás: Wikimedia Commons

Edward J. Smith este kilenc körül érkezett a hídra,

ahol a szolgálatot adó Charles Lightholler, a Titanic másodtisztje beszámolt a legfrissebb jégjelentésekről, azt is megkérdezve a kapitánytól, hogy nem lenne-e célszerű csökkenteni a Titanic sebességét.

Charles Lightholler ( a képen középen keménykalapban, a szájában pipával) a Titanic katasztrófája utáni években. Lightholler volt a Titanic tisztikarának legmagasabb rangú túlélője, aki utolsoként lépett a Carpathia fedélzetére, miután csuromvizesen több órát állt egy felborult mentőcsónakon a dermesztő hidegben Forrás: Pinterest

Smith erre nem válaszolt, hanem az őrség megkettőzésére adott utasítást, majd visszavonult a kabinjába meghagyva, hogy ébresszék fel, amennyiben újabb jégjelentés érkezne.

Jéghegy, közvetlenül előttünk!

Éjfél előtt húsz perccel, a Titanic orrárbóca megfigyelőkosarában didergő két őrszem, Reginald Lee és Frederick Fleet halvány párafelhőt fedezett fel a holdtalan, koromsötét éjszakába borult óceáni látóhatár felett.

11 óra 40 perckor a csillagfényben sötét tömeg rajzolódott ki a Titanic orra előtt.

Fleet háromszor megkongatta az árbóckosár harangját, majd telefonon megcsörgette a hidat.

Aki észrevette a jéghegyet: Frederick Fleet jelzőmatróz. Fleet az egyik mentőcsónak parancsnokaként túlélte a katasztrófát Forrás: Wikimedia Commons

A kagylót Joseph G. Boxhall negyedtiszt vette fel, akinek Fleet izgatottan csak ennyit mondott:

A szolgálatot ekkor már William Murdoch, a Titanic első tisztje látta el. Murdoch a géptávírón azonnal az „Állj! Balcsavar hátramenetbe!" parancsot küldte a gépháznak, Robert Hitchens kormányost pedig teljes balfordulatra utasította.

A Titanic jobb oldalát súrolja a jéghegy Forrás: Planet Minecraft

A frontális ütközést ezzel a manőverrel ugyan sikerült elkerülni, de azt már nem, hogy a jéghegy a Titanic kormányfél felőli (jobb) oldalán mintegy kilencven méter hosszan végigszántsa a hajó vízvonal alatti héjazatát. A jéghegy okozta sérülés miatt öt rekeszkamrát árasztott el a tengervíz, ezzel pedig a Titanic menthetetlenné vált.

Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!

A végzetes hajnalon, 1912. április 15-én Ismay-nek tudnia kellett, hogy a hajó menthetetlen, hiszen erről Thomas Andrews, a Harland & Wolff első osztályon utazó főmérnöke, és Edward Smith kapitány az elsők között tájékoztatta.

Thomas Andrews, a Titanic főkonstruktőre. Andrews a Harland & Wolff kilencfős szakértői-műszaki csoportjával szállt fel Southamptonban az óceánjáró fedélzetére. Egyikük sem élte túl a tragédiát Forrás: Wikimedia Commons/Origo

Az ütközés után Smith kapitány azonnal a hídra sietett, és magához kérette a hajóácsot, valamint Thomas Andrews-t, a Titanic főkonstruktőrét, majd lementek a Titanic orrába, szemrevételezni a jéghegy okozta károkat.

A szemle után Andrews gyors számvetést készített a hídon,

majd közölte, hogy a Titanic egy-másfél, legfeljebb két órát képes még a felszínen maradni.

"Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!" A híres jelent a Titanic című filmből Forrás: cornel1801

Ismay aki közben ugyancsak a hídra érkezett, Andrews diagnózisát hallva felcsattant: „De hát ez a hajó nem süllyedhet el!" Thomas Andrews erre rezignáltan csupán ennyit válaszolt:

Ezt hallva Smith kapitány a White Star Line elsápadt elnökéhez fordulva, nyugodt hangon megjegyezte: „Hát megkapja a címlapsztoriját, Mr. Ismay!"

Az utolsó előtti mentőcsónakba ugrott be

A milliomos kezdetben kivette a részét a mentésből, ám húsz perccel azelőtt, hogy a Titanic végleg hullámsírba merült volna, Ismay maga is beszállt az utolsó előttiként leeresztett mentőcsónakba.

A Titanic 1912. április 15-én hajnali kettő óra húsz perckor, miután a hajó törzse kettétört, elmerült. Az úszó palota több mint 1500 embert ragadt magával a hullámsírba Forrás: Business Insider

Tette ezt annak ellenére, hogy Smith kapitány utasítása értelmében a nőké és a gyerekeké volt az elsőbbség.

Ekkor még számos hölgy és kiskorú volt a fedélzeten, összesen több mint 1500 ember rekedt a süllyedőben lévő Titanicon.

Maga elé nézett a semmibe, és remegett, mint a kocsonya

„Nem néztem egyszer sem hátra. Nem bírtam volna elviselni a látványt, hogy életem főműve az óceánba vész" – mondta később az amerikai szenátusi vizsgálóbizottság előtti meghallgatásán az üzletember.

A Titanic egyik mentőcsónakja a budapesti Titanic Kiállításon Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ismayt a Titanic 1912. április 15-én hajnali kettő óra húsz perckor történt elsüllyedése után néhány órával később a Cunard társaság angol-magyar kivándorlóhajója, a Carpathia személyzete mentette ki, 705 túlélővel együtt.

A Titanic egyik mentőcsónakja kiköt a carpathia oldalánál, 1912. április 15-én kora reggel Forrás: Library Of Congress

A hajó első osztályának ír orvosa, Frank Mcgee osztotta meg a kabinját a férfival. (Érdemes megemlíteni, hogy a Carpathia három hajóorvosa közül Arthur H. Rostron kapitány a fedélköz mentős gyakorlattal is rendelkező magyar orvosát, dr. Lengyel Árpádot bízta meg a mentés irányításával.)

Dr. Lengyel Árpád ( a képen középen, egyenruhában)a Titanic történet leghíresebb magyar szereplője, Sir Athur H. Rostron kapitánnyal (középen ülve, keménykalapban) Budapesten, 1912. május 10-én, három héttel a katasztrófa után Forrás: Tolnai Világlap/ Völgyi Márta gyűjteménye

Ismay nem evett semmit, és beszélni sem volt hajlandó

a New Yorkba tartó három napos út során, amit kabinjába zárkózva töltött. „Maga elé nézett a semmibe, remegett, mint a kocsonya, és akkor se figyelt, ha valaki hozzá szólt. Soha nem láttam még ennyire összetört embert" - mondta Jack Thayer, egy akkor 17 éves fiú, aki az édesapját veszítette el a tragédiában, mégis vigasztalni akarta Ismayt.

A vizsgálat tisztázta, ám szégyenben élte le életét

A vezérigazgató hátralevő éveit állandósult szégyenben élte le, a sajtó előszeretettel támadta személyét. „Szembenézni a halállal az egy tengerész dolga, gyáván menekülni a csőcselékkel a tulajdonos joga" – írta megvetően egy chicagói lap Ismay-ről.

A budapesti Titanic Kiállítás több száz a legendás óceánjáróról származó eredeti relikviát mutat be Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ismayt Londonban és New Yorkban is kihallgatták, a szemtanúk szerint a milliomos számos gyermeket és nőt segített a csónakokba,

amikor észrevette, hogy az egyiken még van hely számára is.

Ismayt nem kímélte a korabeli sajtó Forrás: QQSS

Lord Morsey, aki a Titanic-katasztrófa angol vizsgálóbírója volt, nem látta megállapíthatónak Ismay jogi felelősségét, azt pedig bizonyítottság hiányában vetette el, hogy Ismay lett volna az, aki rávette Smith kapitányt szabályellenes lépések megtételére.

Smith kapitány parancsa szerint először a nők és a gyerekek szállhattak mentőcsónakokba. A süllyedő Titanic fedélzetén több mint ezren rekedtek, mivel a csónakokban csak 1134 fő részére volt hely. A csónakok egy részét félig telten eresztették le Forrás: Origo

A vizsgálóbíró rámutatott arra is, hogy a Titanic katasztrófájáig nem volt gyakorlat - köd, és rossz látótávolság esetét kivéve - a hajók sebességének kötelező éjszakai lecsökkentése. „Nem volt más a fedélzeten akkor, Ismay nem vette el senkitől a túlélés lehetőségét" – fogalmaztak a nyomozati anyagban.

Bármi is volt az igazság, a hajómágnás soha többé nem tudta visszanyerni a becsületét.

J. Bruce Ismay luxuslakosztályából származó aranyozott falikar a budapesti Titanic Kiállításon Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ismay lakosztályának egyik, a Titanic roncsai közül felhozott díszes, bronzból készült aranyozott falikara megtekinthető a budapesti Titanic Kiállításon. A tárlaton az eredeti tárgyak látványán kívül számos más történet és titok is feltárul, amelyek kivétel nélkül a szerencsétlenül járt óceánjárórhoz, " az álmok hajójához" fűződnek.

(Forrás: Titanic Kiállítás, Encyclopedia Titanica)