Ilyen ásványokat még nem találtak a Földön

ásvány, világűr
A kutatók által vizsgált minták
Űrből származó ásványokat találtak a skóciai Skye-szigeten. Egy 60 millió évvel ezelőtti meteoritbecsapódás révén kerülhettek a Földre.

A Londoni Egyetem geológusai eredetileg vulkanikus kőzeteket szerettek volna tanulmányozni a szigeten, amikor rábukkantak a rendkívül különleges ásványokra. Az eredményeket a GeoScienceWorld című szakfolyóiratban ismertették a szakemberek.

A kutatás során a tudósok egy 60 millió éves lávafolyás 1 méter vastag rétegét vizsgálták elektronmikroszkóppal. Ennek a technikának a segítségével a mintákat elektronokkal bombázzák, amik erre röntgensugarakat bocsájtanak ki. A kibocsátott röntgensugarak elemzésével a kutatók meg tudták állapítani, hogy a vizsgált kövek különleges, a világűrből származó ásványokat tartalmaznak.

A kutatók által vizsgált minták Forrás: Simon Drake

A titokzatos ásvány valójában vanádiumban és nióbiumban gazdag osbornit,

amit eddig csak a 81P/Wild 2 üstökös által kibocsátott porban tudtak kimutatni a NASA kutatói. Az osbornit nem volt megolvadva, ami azt jelenti, hogy eredetileg egy meteorit darabja volt. Más, a becsapódásra utaló ásványokat is felfedeztek a lelőhelyen, valamint az attól 7 kilométerre fekvő területen.

A szakértők szerint elképzelhető, hogy a becsapódás hatással lehetett a vulkáni aktivitásra, erről azonban egyelőre nem rendelkeznek bizonyítékkal. A most kutatott régió egyébként nehezen megközelíthető, ami akadályozta a korábbi mintavételeket.

Forrás: Live Science