Kiderült, érdemes-e marokszámra szedni a vitaminkészítményeket

2017.12.30. 14:31

Egyszerű és nyilvánvaló tanácsnak látszik: egyen sok zöldséget, végezzen némi testmozgást és – természetesen – vegye be a vitaminjait. Úgy tűnik azonban, hogy ez utóbbi javallat nem igazán hasznos, állítja egy most megjelent amerikai tanulmány.

Több évtizedes kutatásnak, köztük egy a Journal of the American Medical Association folyóiratban megjelent új tanulmánynak sem sikerült perdöntő bizonyítékot találni arra, hogy a vitamin- és táplálékkiegészítő készítményeknek bármiféle jelentős jótékony hatásuk lenne. 

A legutóbbi cikkben több mint 33 korábbi tanulmányt tekintenek át, amelyekben több mint 50 000 felnőtt (50 évesnél idősebb) vizsgálata szerepelt.

Az idősebbeknek se érdemes túlzásba vinni a vitaminszedéstForrás: Science Photo Library/CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Caia Image / Science Photo Libra

A kutatók azt akarták kideríteni, hogy kisebb gyakorisággal szenvednek-e csonttörést azok az emberek, akik kalciumot, D-vitamint vagy mindkettőt szednek. Azt találták, hogy a kiegészítőket szedő embereknél egyáltalán nem kisebb a kockázat, mint az ilyeneket nem szedőknél.

Sőt a kutatók azt tapasztalták, hogy egyes embereknél – akiknek már bizonyos minimális D-vitaminmennyiség keringett a vérükben – több D-vitamin hozzáadása kicsit megnövelte a csípőtörések kockázatát.

„Ezek az eredmények nem támasztják alá ezeknek a kiegészítőknek a rutinszerű alkalmazását idősebb embereknél" – összegezték a szerzők.

Szükségtelenek, sőt károsak is lehetnek a kiegészítők

Az USA évi 37 milliárd dolláros vitaminokat és táplálékkiegészítőket gyártó ipara meglehetősen szabályozatlan. A készítményeket ellenőrző intézmények főként csak akkor reagálnak, ha a kiegészítő kifejezett kárt okoz valakinek vagy súlyosan félrevezető dolgokat állítanak róla.

A kiegészítők miatt évente nagyjából 23 000 ember kerül a sürgősségi osztályokra, írja egy a New England Journal of Medicine folyóiratban 2016-ban megjelent tanulmány. 

Gondot okoz, hogy a gyártók nem tüntetik fel a készítményeken az esetleges mellékhatásokat és káros gyógyszer-kölcsönhatásokat. Ráadásul a szerekben lévő hatóanyagok mennyisége drámai módon ingadozó még akár ugyanabban a dobozban lévő tabletták között is.

Nem érdemes marokszámra szedni a vitaminokat és kiegészítőketForrás: Image Source/Zero Creatives

Ritka esetben a táplálékkiegészítő akár halálos is lehet. 2000 és 2012 között 34 ember halt meg táplálékkiegészítő használata miatt, írja a Journal of Medical Toxicology folyóiratban 2017-ben megjelent tanulmány. 

Jól hangzó ígéretek

Mindennek ellenére az új vitaminformulák és táplálékkiegészítő készítmények száma évről évre növekszik. A gyártók természetesen a jótékony hatások garmadáját ígérik a súlycsökkentéstől kezdve a szebb bőrig és a jobb sport- vagy szexuális teljesítményig.

Mindez nagyon jól is hangzik, különösen azok számára, akik nem esznek kiegyensúlyozott tápláló ennivalót, hiszen úgy gondolják, mindent megoldhatnak pár kapszula bekapásával.

A tablettákból és porokból azonban általában nem szívódnak fel olyan hatékonyan a tápanyagok, mint a valódi élelmiszerből, ami azt jelenti, hogy még kiegészítők szedése mellett is kialakulhat hiány egyes fontos anyagokból.

Egyik tanulmány követi a másikat, amelyik mind arra a következtetésre jut, hogy a vitaminok nem oldják meg a helytelen táplálkozással elkövetett hibákat.

Az Annals of Internal Medicine folyóiratban nemrég megjelent áttekintő tanulmányban a kutatók 27 vitaminvizsgálatot összegeznek, amelyben több mint 400 000 ember vett részt. 

Tabletta helyett együnk több gyümölcsötForrás: Cultura Creative/Maria Fuchs

A következtetés eléggé lehangoló. Azt tapasztalták ugyanis, hogy a vitaminokat szedő emberek nem élnek tovább, nem csökken köztük a szívbetegség vagy a rák előfordulási gyakorisága azokkal összehasonlítva, akik nem szednek semmilyen vitamint.

Ez persze nem azt jelenti, hogy egyéni egészségi kockázat esetén bizonyos specifikus adalékok ne lennének hasznosak az egészséges étrend kiegészítésére. Ennek eldöntéséhez azonban érdemes orvossal konzultálni.

Általában igaz azonban, hogy ha igazán egészségesen és sokáig szeretnénk élni, akkor ne támaszkodjunk a pilulákra, hanem együnk sok gyümölcsöt és zöldséget, illetve éljünk fizikailag minél aktívabb életet. Ezekről ugyanis már egyértelműen bebizonyosodott a jótékony egészségi hatás.