Sikerült ismeretlen mikroorganizmusokat azonosítani az űrben

ismeretlen mikroorganizmus
Először sikerült ismeretlen organizmusokat azonosítani az ISS fedélzetén – írta a Science Alert.

Becslések szerint a Nemzetközi Űrállomáson sok milliárd mikroorganizmus élhet. A NASA már több éve dolgozik azon, hogy ezeket a baktériumokat helyben, azaz az ISS fedélzetén is azonosítani lehessen. Ha ezt sikerülne megvalósítani, az számos előnnyel járna: például könnyebben lehetne diagnosztizálni az asztronauták betegségeit, tanulmányozni lehetne, miként hat a mikrogravitációs környezet a mikrobákra, sőt még az esetleges földönkívüli lények megtalálása is könnyebbé válhat.

Az amerikai űrügynökség Genes in Space-3 projektjének hála, első alkalommal sikerült az űrhajósoknak és a mikrobiológusoknak mikrobákat azonosítania az űrállomáson. Természetesen nem idegen világból érkezett élőlényekről van szó, a frissen azonosított mikroorganizmusok valamennyien a Földről származnak, az emberek hurcolták őket az ISS fedélzetére.

Korábban a mintákat csak úgy tudták azonosítani, ha azokat visszaküldték a Földre. Ezek általában gombák szoktak lenni vagy olyan biológiai anyagok, amik a vízvezeték csövek eltömődése során gyülemlenek fel. Bár a NASA nagy jelentőséget tulajdonít annak, hogy senki ne hurcoljon biológiai szennyeződéseket az űrállomásra, a legalaposabb munka mellett is kerülhetnek nem kívánt „utasok" a fedélzetre.

Mivel már bebizonyosodott, hogy egyes mikrobák képesek túlélni a világűr vákuumában, ezért nem árt, ha már az űrállomáson el lehetne dönteni, földi, vagy teljesen idegen organizmusokat sikerült felfedezni.

Az újfajta azonosítás kétlépcsős folyamat.

Először a NASA biokémikusa, Peggy Whitson összegyűjtötte a mintákat, majd úgynevezett PCR-technikával megsokszorozta a talált DNS-t. A második lépést a szekvenálás, valamint a mikrobák azonosítása jelentette.

Kiderült, hogy a begyűjtött organizmusok valamennyien földi eredetűek voltak.

A biztonság kedvéért a Földre is elküldték a mintákat, ahol megerősítették az űrállomáson dolgozó kutató eredményét.