Láthatatlan ellenség okozta az aztékok bukását

azték járvány
Amikor az európai konkvisztádorok partra szálltak az Újvilágban, az őslakosok sorsa megpecsételődött. Hódításaikat egy láthatatlan szövetséges is segítette, amely 15 millió azték (az akkori populáció 80 százalékának) halálát okozta a mai Mexikó területén. Kutatók egy csoportjának végre sikerült kiderítenie, pontosan milyen kórokozó okozta az elképesztő „mészárlást".

A kutatók az 1545-1550 közötti járvány áldozataiból vettek DNS-mintákat, ezekben mutatták ki a szalmonellát okozó baktérium (Salmonella enterica) jelenlétét.

A korabeli leírások alapján a fertőzöttek önkívületi állapotban voltak, súlyos hasmenéstől, hidegrázásoktól szenvedtek, véreztek és szünet nélkül hánytak. E szimptómák alapján a korábbi elméletek több kórokozó pusztítását is lehetségesnek tartották, a kanyaró, a himlő, a tífusz, vagy a vírus által előidézett vérzéses láz ugyanúgy ott volt a gyanúsítottak sorában. Most azonban a Max Planck Intézet kutatói első alkalommal bizonyították DNS-minták segítségével, mi irthatott ki 15 millió aztékot.

Forrás: Rafael Saldaña/Flickr

Új DNS-vizsgáló módszerrel fejtették meg a rejtélyt

A tudósok 30 korabeli csontvázat tanulmányoztak egy új DNS-vizsgáló technika segítségével (Meta Genome Analyser Alignment Tool; MALT),

így tudták kimutatni a Salmonella enterica egyik variánsának (Paratyphi C.) jelenlétét az áldozatokban.

Ez természetesen nem zárja ki annak lehetőségét, hogy más kórokozó is részt vehetett az elképesztő pusztításban, de jelen pillanatban az egyetlen detektált mikroorganizmusnak a szalmonella baktériuma számít. A kórokozót a spanyolok hurcolhatták a kontinensre.

A kutatók szerint a MALT segítségével más, a régmúltban tomboló rejtélyes járványok okaira és kórokozóira is fényt deríthetnek a szakemberek. Az eredményeket a Nature Ecology & Evolution tudományos folyóiratban közölték.

Forrás: Science Alert