Atombombával a fedélzetén tűnt el a katonai repülőgép

"Bockscar" en route to Japan with the atomic bomb on board. (U.S. Air Force photo)
"Bockscar" en route to Japan with the atomic bomb on board. (U.S. Air Force photo)
Vágólapra másolva!
Kulcsok, telefonok, fejhallgatók, táskák, kesztyűk - az ember egy csomó mindent elhagyhat, ami méretében kisebb és jelentősége nem eget rengető. Abszurdnak hangzik, hogy ez nem csupán ilyen tárgyakkal fordul elő, hanem például nukleáris fegyverekkel is.
Vágólapra másolva!

1950. február 13.

Az első eset alig öt évvel az első atombomba felrobbantása után, 1950-ben történt a hidegháború kezdeti időszakában. Az USA egyfajta „kamubombával" akarta megfélemlíteni a Szovjetuniót. Az álbomba kizárólag TNT-t és uránt tartalmazott, plutóniumot nem, így nem lehetett volna bevetni nukleáris fegyverként.

Az Alaszkából Texasba vezető úton az álbombát szállító B-36 bombázó motorja meghibásodott, és mivel a kényszerleszállás az adott körülmények között lehetetlen volt, a kamubombát a Csendes-óceán felett engedték ki.

A legénység még látta a villanást, valamint hallotta az azt kísérő durranást is, a bombában található uránt viszont sosem sikerült visszaszerezni.

1956. március 10.

Március 10-én egy Boeing B-47 Stratojet szállt fel a floridai MacDill Air Force Base katonai támaszpontról. A gép Marokkóba tartott két „nukleáris kapszulával" a fedélzetén. A tervek szerint útja során nem szállt volna le, a tankolást levegőből oldották volna meg.

A második tankolást a Földközi-tenger felett tervezték, a repülőgépnek ebben a térségben veszett nyoma.

A fedélzetén szállított nukleáris anyagot végül soha nem találták meg.

Illusztráció Forrás: AFP

1958. február 5.

A kora reggeli órákban egy B-47-es bombázó egy 3400 kilogramm tömegű Mark 15-ös típusú nukleáris fegyvert szállított. Egy katonai gyakorlat során a B-47-es véletlenül összeütközött egy F-86-os vadászrepülőgéppel, és mivel elég komolyan megsérült, kénytelen volt a bombát kiengedni a Georgia államban található Savannah folyó felett. Végül a bombázó sikeresen leszállt, a – szerencsére fel nem robbant - bombát viszont ebben az esetben sem sikerült visszaszerezni.

1961. január 24.

Egy küldetés alkalmával a két darab, 24 megatonnás nukleáris fegyvert szállító B-52-es bombázó egyik szárnya leszakadt az észak-karolinai Goldsboro felett. A zuhanáskor a bombák közül az egyiknek a vészejtőernyője szerencsésen kinyílt, a másik azonban a közeli város környékén elterülő termőföldbe csapódott.

A bombát nem sikerült visszaszerezni, egykori feltételezett becsapódási helyét ma egy tábla jelöli.

Atombomba gombafelhője Forrás: Los Alamos Laboratory

1965. december 5.

Az A-4E Skyhawk típusú repülőgép a USS Ticonderoga repülőgép-hordozón tartózkodott, amikor a baleset történt: a repülőgép nemes egyszerűséggel a Filippínó-tengerbe gurult pilótástul, nukleáris fegyverestül. Sem a járművet, sem a benne ülő pilótát, de még a bombát sem sikerült aztán megtalálni. Végül az Egyesült Államok beismerte, hogy a roncs (és vele együtt az atombomba) az egyik Japán-szigettől mindössze 128 kilométerre fekszik valahol a tenger mélyén.

1968.

1968 tavaszán az USA hadserege elveszített egy fontos katonai eszközt. Az esetet a Pentagon szigorúan titkosnak minősítette, így nem tudni, milyen fajta nukleáris fegyver szívódott fel, bár spekulációk azért léteznek:

az egyik szerint egy Scoprion típusú nukleáris tengeralattjáróról lehet szó.

Egy ilyen jármű tűnt el az Atlanti-óceán mélyén még 1968 májusában, fedélzetén 99 fős személyzet tartózkodott. A tengeralattjáró eredetileg a Szovjetunió elleni kémtevékenységet folytatott.

Forrás: IFL Science