Tudja-e, hol működik fordítva a gravitáció a Földön?

gravitáció
A gravitáció lényege még ma sem pontosan ismert
Számos olyan hely létezik a Földön, ami – legalábbis látszólag -, ellenáll a gravitációnak, amelyeket „mágneses dombként" vagy mint „kísértet dombot" emlegetnek, mert itt visszafelé esnek a tárgyak, és a lejtőn felfelé gurul az autó.

Rejtélyes jelenségek a Föld különböző pontjain

A Föld e misztikus pontjain furcsa dolgok szemtanúi lehetünk: az üresbe tett autó felfelé kezd gurulni a lejtőn, és a tárgyak sem le, hanem felfelé esnek.

Ahol az üresbe tett autó felfelé gurul Forrás: Tourism New Brunswick

Ilyen különleges helyszíneket fedezhetünk fel többek között Jeruzsálemben, Kaliforniában, Michigan, Oregon, vagy Pennsylvania állam területén, de az Egyesült Királyságban, Brazíliában, Olaszország és Ausztrália egyes vidékein is csakúgy, mint például Kanadában, a Magnetic Hill dombon.

Az egyik leghíresebb "fordított" gravitációs pont, a kanadai Magnetic Hill Forrás: Expedia

A felsorolt helyszíneken mindenhol ugyanazt tapasztalhatjuk,

az autó, vagy a labda felfelé gurul az emelkedőn, ha vizet öntenek ki, az szintén felfelé kezd el folyni,

az emberek pedig émelyegnek, és úgy érzik, hogy a gravitáció furcsa dolgokat művel velük. A kaliforniai Santa Cruz melletti sequoia fenyőerdőben áll egy felfordult kalyiba, amiben szintén látszólag megmagyarázhatatlan erők dolgoznak.

A kaliforniai Santa Cruz híres sequoia (mamutfenyő) erdejében is egyes pontokon megtapasztalható a fordított gravitáció illúziója Forrás: Active.com

Egyesek regényes fantáziája szerint ott földönkívüliek temettek titokzatos fémkúpokat a földbe,

és ez okozza a fantasztikus jelenséget.

Regényes fantazmagóriák szerint ufonauták műve a rejtélyes jelenség Forrás: Flickr / plaits

Vannak azonban, akik ennél igyekeznek „tudományosabb" magyarázatot találni a rejtélyes jelenségre: szerintük ahol a fordított gravitáció észlelhető, ott szén-dioxid tör fel a föld mélyéről, és magma-örvény okozza a jelenséget.

Egyesek szerint mélységi magmaörvény és szén-dioxid kigőzölgés okozza a fordított gravitáció jelenségét Forrás: AFP

Akadnak továbbá olyanok is, akik úgy tartják, hogy ezeken a pontokon a legmagasabb a dielektromos biokozmikus sugárzás a világon, amit ismerünk.

Tökéletes illúziót keltenek a táj furcsaságai

A valóban szokatlan jelenségeknek azonban egészen más a magyarázata,

ugyanis egy rendkívül bonyolult optikai csalódásról van szó.

Az illúzió annyira tökéletes, hogy megfelelő technikai felszerelés hiányában, illetve mérnöki eszközök nélkül rá sem lehetne jönni az igazságra.

Félelmetes látvány, amikor felfelé gurul az üresbe tett autó Forrás: YouTube

A műszerek segítségével viszont aggálytalanul bebizonyítható,

hogy nem a gravitáció, hanem a becsapott érzékeink űznek velünk csúfos tréfát.

Az optikai csalódás kialakulást a felszín lejtése, valamint a horizont helyzete segíti elő Forrás: MetalsNews.com

A fizikusok szerint – és ezt a GPS mérések is megerősítik – e furcsa hatást a táj által keltett illúziók keltik: a fák helyzete, a közeli táj lejtői, vagy a görbült horizontvonal látványa zavarhatja meg az embert, ami becsapja az agyunkat, és úgy érzékeljük, hogy ami valójában felmegy, az virtuálisan lefelé mozog a dombon.

A horizont, mint a furcsa jelenség kulcsa

A fizikusok által elvégzett GPS mérések bebizonyították, hogy az emelkedő a startnál magasabb mint a végénél: az út tehát valójában lejt.

Forrás: YouTube

Brock Weiss a Pennsylvania Állami Egyetem egyetem fizikusa 2006-ban a Sciencedaily magazinban e tárgyban publikált tanulmányában részletesen leírta,

hogy a bizonyos szögben álló lejtők látványa olyan hatást kelt a megfigyelőben,

mintha a tárgyak felfele mennének a hegyen, pedig valójában lefelé haladnak.

A horizont közelében a valóságosnál sokkal nagyobbnak látszik például a Hold is, az agyben keletkező érzékcsalódás miatt Forrás: Origo

Csupán az agy kelti azt a virtuális benyomást, hogy a megfigyelt tárgyak a valós iránytól eltérően nem lefelé, hanem például felfele haladnak.

Nem csak a fizikusok, hanem pszichológusok is végeztek kísérleteket ebben a témában.

Laboratóriumban modellezték a misztikus helyszíneket, és önkéntesek segítségével különböző kísérleteket végeztek, az érzékcsalódás okának pontos feltárására.

A gravitáció lényege még ma sem pontosan ismert Forrás: Devianart

A pszichológusok szerint az érzékcsalódások legfőbb oka a horizont helyzetére vezethető vissza,

ha ugyanis a horizont takarásban van, megváltozik az észlelők viszonyítási pontja. Úgy tűnik, hogy ez a magyarázat működik a skóciai Aryshire megyében is.

Csak illúzió, egyszerű opitikai csalódás a félelmetes jelenség

Rob Macintosh, az Egyesült Királyságbeli University of Edinburgh egyetem pszichológusa a Science Channel csatornában kifejtette, hogy ha egy lejtőn állunk, és az egész vidék ugyanolyan szögben lejt csak az út kisebb mértékben , akkor az optikai csalódás miatt úgy tűnik, hogy az út nem a lejtővel megegyező, hanem az ellenkező irányban megy.

Optikai csalódás miatt tűnik úgy, hogy nem a lejtővel megegyező, hanem az ellenkező irányba megy az autó Forrás: Travel Triangle

2003-ban az olaszországi Padova és Pavia Egyetem kutatói azt tanulmányozták, hogy a horizont hiánya hogyan tudja elferdíteni a perspektívánkat az úgynevezett gravitációs dombokon. A pszichológuscsapat a Psychological Science magazinban publikálta a megfigyeléseik eredményét összegző tanulmányt.

Az agyunk keltette érzékcsalódás okozza a fordított gravitáció érzetét Forrás: AFP/Mauricio Lima

A kutatók a laboratóriumban valósághű modelleket építettek ezekről a dombokról,

és az önkénteseknek ezeket kellett bámulniuk egy lyukon keresztül, ami azt a perspektívát adta nekik, mintha valójában is ott lennének. A szakemberek aztán elkezdetek „játszani" a modellezett horizonttal, hogy megnézzék, hogyan hat mindez az önkéntesek érzékelésére.

Az optikai csalódás kialakulásában fontos szerepet játszik a horizont helyzete, illetve észlelhetősége Forrás: Ancient Origins

Más kísérletekhez hasonlóan ők is azt találták, hogy igazi látható horizont nélkül, más közeli tereptárgyak - mint például a fák - látványa valóban megtréfálhatja és becsapja a kísérletben részt vett önkéntes agyát. A félelmetes és megmagyarázhatatlannak tűnő jelenség tehát egyszerű optikai csalódás csupán.