Láttak egy japán rizsgombócot az űrben

Japán rizsgombócra emlékeztető aszteroidáról küld képeket a Hajabusza-2 japán űrszonda.

A szondát 2014-ben indították útnak, hogy tanulmányozza a Ryugu nevű kisbolygót és vigyen róla kőzet- és talajmintát a Földre. Jelenleg mintegy 215 kilométerre van az aszteroidától, várhatóan június 27-én érkezik meg a felszínére - írja a BBC hírportálja.

A Hajabusza-2 kamerája már képes kivenni a Ryugu (hivatalos nevén 1999 JU3) alakját, amely a kutatók szerint a japán dango rizsgombócra hasonlít. Közelebbről láthatóvá válik, hogy az égitestet horpadások és kráterek borítják.

Az aszteroida keringési pályája retrográd, vagyis ellenkező irányba forog, mint a Nap és a Föld.

Június 27-e körül a szonda 20 kilométerre közelíti meg az aszteroidát. A japán űrkutatási hivatal (JAXA) ezt követően másfél éven át vizsgálja az objektumot. A hűtőszekrény nagyságú Hajabusza-2 több kisebb robotot, köztük a Minerva-2 nevű robotvezérlésű járművet és az Európai Űrügynökség Rosetta űrszondája Philae nevű egységének megfelelő Mascot nevű leszállóegységet bocsát az aszteroidára, ezek tanulmányozzák majd a nagyjából egy kilométer átmérőjű kisbolygó felszínét.

A Hajabusza-2 egy becsapódó egység segítségével több méter átmérőjű krátert váj a kisbolygó felszínébe, majd összegyűjti a kráterben lévő, felszín alatti anyagokat. A mintákat a Földre visszatérő kapszulában tárolja. A tudósok feltételezik, hogy a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése óta az aszteroida nem sokat változott. A misszió a tervek szerint 2019 decemberében zárul, amikor a Hajabusza-2 elhagyja a Ryugut és várhatóan 2020-ban landol a Földön az összegyűjtött mintákkal együtt.

A Hajabusza-2 majdnem azonos elődjével, a Hajabuszával - a szó jelentése sólyom -, de tervezésekor levonták a tanulságokat az előző űrszonda számos hibájából. A Hajabusza 2005 novemberében kétszer is leszállt az Itokava nevű aszteroidán, majd az űrkapszula - küldetését számos műszaki hiba miatt három évvel meghosszabbítva - 2010. június 14-én ért földet az ausztráliai Woomera-sivatagban, belsejében az aszteroidáról származó porral.

A Ryugu ugyanazon a pályán kering, mint az Itokava, de kétszer nagyobb nála és különböző szerves anyagokat tartalmaz.

- közölte korábban a JAXA.

(MTI)