Mégse idegen űrhajó az Oumuamua

Oumuamua
Az Oumuamua rendkívül furcsa megnyúlt alakja miatt az aszteroida felfedezése után egyesek úgy vélték, hogy akár mesterséges tárgy is lehet.
Hivatalosan is üstökösnek nyilvánították az Oumuamua égitestet a tudósok.

A csillagászok közelebbről megvizsgálták a 800 méter hosszú Oumuamua röppályáját. Ez eredményeik szerint enyhén eltér attól a pályától, mely a Nap gravitációjának hatásával magyarázható lenne, felszínéről nagyon kis mennyiségű gázt bocsát ki, ami az üstökösök jellemzője. Az Oumuamuát eredetileg is üstökösként rögzítették, de mivel hiányzott az üstökösökre jellemző gáz- és porcsóva, több tudós úgy vélte, hogy talán száraz aszteroidáról lehet szó.

„Nem volt látható semmilyen csóva egy vizsgálatnál sem” - mondta Marco Micheli, az Európai Űrügynökség (ESA) olaszországi koordinációs központjának csillagásza, a Nature tudományos lapban megjelent tanulmány vezetője. Ez azonban nem magyarázta teljesen az objektum mozgását. A kutatók most úgy vélik, végül is üstökösről van szó, amely fontos információkkal szolgál távoli bolygórendszerekről.

Az Oumuamua rendkívül furcsa megnyúlt alakja miatt az aszteroida felfedezése után egyesek úgy vélték, hogy akár mesterséges tárgy is lehet Forrás: ESO

A Micheli által vezetett csapat az Oumuamua gyorsulását vizsgálta, melyet a Nap hőjének az égitest jeges felszínére gyakorolt hatásának tulajdonítottak.

Az üstökösök kőzetből és jégből állnak, a „jégvonalon túl” alakulnak ki, ahol már elég hideg van ahhoz, hogy a víz fagyott maradjon. Naprendszerünkben ez a vonal csaknem olyan távol van a Naptól, mint a Jupiter. Az aszteroidák pedig olyan kőzetobjektumok, melyek a Mars és a Jupiter közötti övben keringenek.

Nem az Oumuamuáé az egyetlen eset, amikor nem egyértelmű a különbség. „Egyre elmosódottabb a határvonal a két kategória között, mivel a fő aszteroidaövben is találunk üstökösszerű égitesteket” - mondta Sara Russell, a londoni Természettudományi Múzeum munkatársa.

„Az üstökösök valószínűleg más bolygórendszerek külső régióiban alakultak ki, így ki tudtak szakadni főcsillaguk gravitációs erejének hatása alól, és sokkal könnyebben jutottak ki a csillagközi űrbe, mint egy aszteroida” - idézi Russellt a BBC.com.

Az Oumuamua, amely egy másik naprendszerből érkezett első látogatóként, több információval szolgálhat arról, hogyan alakultak ki a bolygók.

A Hawaii Egyetem csillagászai 2017. október 19-én észlelték a Naprendszeren nagyon nagy sebességgel áthaladó objektumot. A kutatók Oumuamuának, azaz hawaii nyelven „elsőként érkező távoli üzenetnek” nevezték el az égitestet.

Szeptember 19-én óránként mintegy 315 400 kilométeres sebességgel haladt el a Nap mellett, elég gyorsan ahhoz, hogy megszabaduljon a Nap gravitációs erejétől, és kitörjön a csillagrendszerből, ahová soha nem fog visszatérni.

„Oumuamua és más csillagközi utazók, melyek meglátogathatják a naprendszerünket, nagy valószínűséggel fontos információkkal szolgálnak más bolygórendszerek természetéről és összetételéről. Végül ezek az objektumok mutathatják majd meg nekünk, hogy naprendszerünk egyedülálló, vagy egyike galaxisunk számos lakható rendszerének” - fejtette ki a szakértő.

Az Oumuamua 2017. végi felfedezése után mintegy 2,5 hónapon át volt látható nagy teljesítményű, földi bázisú teleszkópok segítségével. A kutatók folytathatják a munkát az összegyűjtött információk alapján, de a szivar alakú égitestet nem láthatják többé.