Tudja-e, miért van lyuk az utasszállító gépek ablakán?

2018.06.28. 16:35

Igen, akármilyen furcsa is, a repülőgépek ablakán egy apró lyuk található, ami lehet, hogy ijesztően hangzik, de az utasok biztonságát szolgálja ez az úgynevezett lélegző nyílás, derül ki Mark Vanhoenacker, a British Airways pilótájának a Slate magazinban megjelent cikkéből.

A külső ablaküveg berepedése sem okozhatna tragédiát

A repülőgépek ablaka három rétegből áll, amelyek alapanyag az akril, egy nagyon erős gyanta. Az utasülés mellett látható belső borítás üveg, amit meg is tudunk érinteni,

ezt követi a középső réteg, ezen található az úgynevezett lélegző lyuk,

és végül van a harmadik, ami a kinti és az utasszállító gépek szolgálati magasságában rendkívül hideg levegővel érintkezik.

A repülőgépek pilóta- és utaskabinja egyaránt túlnyomásosForrás: Elter Tamás - Origo

A külső üveg a legvastagabb, mert ez viseli a legnagyobb nyomást. A külső és a középső üveg arra lett tervezve, hogy a külső és belső nyomás közti különbséget tartsák.

Az ülés melletti ablak alján figyelhetjük meg a nyomáskiegyenlítést biztosító apró lyukatForrás: Mark Vanhoenacker

A repülőgépek utazómagasságában 10-11 ezer méteren a külső nyomás sokkal alacsonyabb, mint a gép kabinjában uralkodó,

nagyjából a tengerszint feletti 2 600 méteres magasságnak megfelelő nyomás,

mivel az utasszállító gépek kabinja túlnyomásos.

Az utasszállító gépek utazómagasságában a külső nyomás sokkal kisebb a kabinnyomásnálForrás: Origo

A két belső üveg elég erős ahhoz, hogy önmagában is kiállja a terhelést, de normál körülmények közt ezt a terhet a külső üveg viseli a lyuknak köszönhetően. Az utashoz legközelebbi belső üveg is meglehetősen biztonságos, és védi a másik kettőt.

Túlnyomás nélkül utazómagasságon elveszítenénk az eszméletünket 

Ahogy a repülőgép egyre magasabbra emelkedik, a légnyomás a kabinban és kint is csökken. A gépek szolgálati magasságában már olyan alacsony a légnyomás,

 

hogy a kabinban létrehozott mesterséges túlnyomás nélkül az ember elvesztené az eszméletét.  

 

Az utazómagasságon általában - 44 és - 56 Celsius-fok közötti hőmérséklet uralkodikForrás: Elter Tamás

Tengerszinten a légnyomás 1 kg/cm², amikor repülőn utazunk, például 10.679 m - 11.000 m közötti utazómagasságon már csak 0,2 kg/cm²,

és a ritka levegőben az oxigén is nagyon kevés,

ami hypoxiát, oxigénhiányos állapotot okozna az emberi szervezetben.

Emelkedés közben fokozatosan csökken a külső-, és más arányban, a kabinnyomás isFotó: Szabó Gábor - Origo

A kabinban létrehozott túlnyomás miatt viszont nagy a belső és a külső nyomás közötti különbség.

Marlowe Moncur a GKN Aerospace repülőgépgyártó vállalat műszaki igazgatója elmondta, hogy a lyuk lényegében egy olyan szelep, amelynek az a célja, hogy kiegyenlítse a nyomást a kabin, a középső, illetve a külső ablaküveg között.

Az ablakokon lévő lyuk lényegében biztonsági szelepként funkcionálForrás: Mark Vanhoenacker

A lyuk biztosítja, hogy csak a legerősebb külső üvegre nehezedjen a nagy nyomás,

a középső üveg pedig vészhelyzet esetén képes tartani a nyomást abban az esetben, ha a külső üveg betörne, de ez rendkívül ritka, és szerencsére nagyon valószínűtlen esemény.

Van még egy másik fontos funkciója is a mágikus lyuknak

A lyuknak azonban van egy másik funkciója is. Az utasszállító gépek repülési magasságában a külső hőmérséklet általában –44 és –56 Celsius-fok között mozog.

Az utasszállítók ablakain lévő apró lyukak fontos biztonsági funkciót látnak elForrás: Elter Tamás

Magunk is megfigyelhetjük, hogy egy hosszabb út során mindig keletkezik egy kis zúzmara a lyuk közelében,

mivel a levegőben lévő pára lecsapódik, amikor a kabin levegője érintkezik a hideg ablakfelülettel.

Hosszabb úton apró jégkristályok, kisebb zúzmarafolt jelenik meg a lyuk környékénForrás: Chris Waits/Flickr

A lyuk csökkenti a levegő nedvességtartalmát,

és megakadályozza, hogy pára, illetve zúzmara képződjön az ablakon,

legalábbis a nagy részét megakadályozza ennek. A zúzmara által borított terület a lyuk körül általában kör alakú. A zúzmara mintája az ablakfelület hőmérsékletének a függvénye, továbbá a kabin páratartalma, és a lyukon át történő áramlás mértéke is befolyásolja ezt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK