Veszélyes gének szállnak a levegőben

laboratórium teszt baktérium
Az MRSA (Meticillin-rezisztens Staphylococus aureus, a felvételen sárgával jelölve) talán a legismertebb szuperbaktérium. Többek között bőrbetegségeket és tüdőgyulladást okozhat
A világ 19 városa levegőjének elemzésekor kínai kutatók harminc különböző antibiotikumnak ellenálló gént (ARGs) mutattak ki, amelyek veszélyt jelentetnek az ember egészségére.

A Pekingi Egyetem vezetésével végzett kutatásban levegőmintákat gyűjtöttek 13 ország 19 városában és molekuláris technológiával elemezték a szálló port (PM).

Kimutattak a mintákban 30 különböző olyan géntípust, amelyek hétféle antibiotikumnak állnak ellen.

Hat város levegőjében találtak olyan rezisztens géneket, amelyek ellenállnak az egyik leghatásosabb antibiotikumnak, a vancomycinnek is.

Az antibiotikum-rezisztencia az antibiotikum túlzott használata miatt alakul ki, amikor sok baktérium ellenállóvá válik a mindennapokban használt antibiotikumokkal szemben, így azok nem lesznek hatékonyak a különböző fertőzések legyőzésére.

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy az antibiotikum-rezisztens gének képesek egyik baktériumból a másikba, sőt a baktériumból a környezetbe átterjedni.

A kínai kutatócsoport Jao Mao-seng vezetésével 19 várost, köztük San Francisco, Peking és Párizs levegőjét vizsgálta, az antibiotikum-rezisztenciát hét antibiotikum esetében tanulmányozta. Pekingben találták az antibiotikum-rezisztens gének legsokszínűbb csoportját, 18 különböző altípust mutattak ki, míg San Francisco levegőjében volt a legmagasabb az ilyen gének szintje.

Az antibiotikum-rezisztens gének képesek egyik baktériumból a másikba, sőt a baktériumból a környezetbe átterjedni. Forrás: WikimediaCommons

Jao szerint számos ország hozott intézkedéseket ezen probléma kezelésére, például ellenőrzik a szennyvízben, a gyógyszergyárakban és az állattenyésztésben az ARGs-szintet.

- hangoztatta.

Az Environmental Science and Technology folyóiratban közzétett tanulmányukban a szakemberek kimutatták, hogy egyes térségekben az elmúlt évtizedben nőtt az ilyen gének jelenléte a levegőben. Ezek a gének képesek hozzátapadni a levegő részecskéihez és átterjedni más térségekre, olyan helyekre, ahol kevesebb antibiotikumot használnak, ami növeli annak lehetőségét, hogy új antibiotikumnak ellenálló baktérium tenyésztődjön.