Meghökkentő felfedezésre jutottak a világ legtisztább vízcseppjével

víz, vízcsepp
A világ legtisztább vízcseppjét állították elő bécsi kutatók a felületszennyezések okát keresve: ehhez ultratiszta vízből egy mínusz 140 Celsius-fokra lehűtött vákuumkamrában egy fém csúcsán jeget állítottak elő, majd felolvasztották.

A természetben nincsenek valóban tiszta felületek, a környezeti levegővel kapcsolatba lépve mindig lerakódik molekulák egy vékony rétege.

Ez a molekuláris „koszréteg” észrevehetően megváltoztatja az anyagok tulajdonságát

– fejtette ki Ulrike Diebold, a Bécsi Műszaki Egyetem kutatója.

A bécsi intézmény és a New York állambeli Ithacában lévő Cornell Egyetem szakértői ezt a jelenséget tesztelték titán-dioxiddal kezelt felületeken. Sok esetben használják a titán-dioxid öntisztító tulajdonságát, például olyan tükröknél, amelyek nedves környezetben sem párásodnak be.

Mikroszkópos vizsgálatok kimutatták, hogy a titán-dioxidon is lerakódnak molekulák. A kutatók feltételezése az volt, hogy vízmolekulákról van szó. A szupertisztaságú vízcsepp segítségével azt tesztelték, milyen hatása van az ultratiszta titán-dioxidfelületre.

Forrás: Science Photo Library/WLADIMIR BULGAR/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Wladimir Bulgar/Science Photo Li

A vizsgálatból kiderült, hogy nem vízmolekulák okozzák a vékony filmréteget, mivel azok csak levegővel történő kapcsolat során keletkeznek. A kémiai elemzésekből kiderült, hogy a vizsgált felületen lerakódott molekulák ecetsav- és hangyasav-molekulák, melyek a levegőben csak nagyon elenyésző mennyiségben fordulnak elő.

– emelte ki Diebold.