Legendás légi matuzsálemek parádéztak Budaörs egén

2018.09.04. 21:28

Múlt és jelen adott egymásnak randevút a hazai aviatika szeptember első hétvégéjén megrendezett nagy seregszemléjén, a Budaörs Air Show 2018 légi parádén. A rendkívül nagy érdeklődéssel kísért légi és haditechnikai bemutató sztárjai – a sok különleges látnivaló mellett – kétségkívül azok a magasba emelkedett veterán repülőgépek voltak, amelyek ma már az egyetemes és hazai repüléstörténet egy-egy fontos korszaka eleven szimbólumainak számítanak.

Budapest nemzetközi légikikötője volt az „oldtimer” reptér

Talán nem is lehetett volna méltóbb helyszínt találni a veterán gépeket is felvonultató impozáns légi seregszemléhez, mint az európai viszonylatban ugyancsak egyedülálló „oldtimer” légikikötőt, a Budaörsi Repülőteret.

A Budaörs Air Show légi és haditechnikai parádé a Budaörsi repülőtéren 2018. szeptember 1-énForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Magyarország legrégebbi kisgépes nemzetközi repülőterének története még jóval a második világháború előtti évekre nyúlik vissza.

A repüléstörténet egyik legnagyobb vállalkozása, a polgári repülés az 1920-as évek elején kezdte el szárnyait bontogatni.

A budaörsi nemzetközi repülőtér fogadóépülete és irányítótornya 1940-benForrás: Fortepan

Ennek jegyében született meg 1931-ben, az első világháború és a trianoni országvesztés utáni évtizedet sikerrel konszolidáló Bethlen-kormány utolsó hónapjaiban, a Budapest határában létesítendő nemzetközi repülőtér terve.

Horthy István V-421-es jelű Héja vadászgépe pilótaülésében. A  kormányzó fia, aki maga is kiváló pilóta volt, avatta fel 1937-ben a Budaörsi RepülőteretForrás: Origo

Az 1929 októberében kitört New York-i tőzsdekrach, illetve az ezt követő gazdasági világválság miatt azonban csak 1935-ben kezdődhetett el az építkezés. A ma is változatlan formájában fennmaradt Bauhaus-stílusú forgalmi csarnokot, illetve a repülőteret 1937-ben adták át a nagyközönségnek.

Keresve sem lehetett volna méltóbb helyszínt találni a légi parádéhoz és az oldtimer gépek repüléséhezFotó: Szabó Gábor - Origo

(Európában nem sok ország dicsekedhet ilyen régi repülőtéri épülettel, amit ipari műemlékké is nyilvánítottak.) Az avatóünnepségen a kormányzó fia, Horthy István – aki maga is képzett pilóta volt –vágta át a légikikötő elkészültét szimbolizáló szalagot.

Antonov An-2, a híres „Ancsák” köteléke húz át a reptér felett a légi bemutató részekéntForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Budaörs ekkor vette át a mátyásföldi reptértől Budapest nemzetközi légikikötőjének szerepét,

amit egészen 1950-ig, a Ferihegyi Repülőtér átadásáig töltött be. Budaörs napjainkban a sportrepülés egyik hazai fellegvárának számít.

Bessenyei Péter fehér füstcsíkot húzva fetrengett az égen

A szeptember elsején megnyitott hétvégi légi bemutatón elsőként Vári Gyula kápráztatta el a közönséget magas szintű műrepülő tudásával a Magyar Honvédség légierejének motoros kiképző típusa, a legendás Jakovlev Jak-52 botkormánya mögött.

Vári Gyula Jakovlev Jak-52-es gépe a bemutató előttForrás: Elter Tamás

Őt Bessenyei Péter többszörös műrepülő-világbajnok követte,

a tőle megszokott lélegzetelállító programmal, Corvus Racer típusú versenygépével.

Vári Gyula műrepülő programot mutat be a Jak-52-esselForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A repülés szerelmesei számára a műrepülő programok mellett azonban kétségkívül a Goldtimer Alapítvány messze földön híres veterángépeinek bemutatója volt a legjobban várt esemény. Az egy évszázadra visszanyúló hazai repüléstörténet emlékei közül csak nagyon kevés vészelte át a 20. század vérzivataros évtizedeit.

Bessenyi Péter többszörös világbajnok műrepülő a budaörsi légi parádénForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A háborús pusztításokat túlélt, illetve a szolgálatból kivont polgári és katonai gépek túlnyomó többsége a bontóban, illetve az ócskavastelepen fejezte be pályafutását.

Még az 1960-as években is előfordult olyan eset, hogy egy pajtában véletlenül megőrződött komoly repüléstörténeti értékkel rendelkező Messerschmitt Bf-109-es második világháborús vadászt a MÉH-telepre szállítottak.

Szinte a talajt súrolva zúg el Bessenyei gépe a füves pálya felettForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A leselejtezett repülőgépekre sokáig csak ócskavasforrásként tekintettek, figyelmen kívül hagyva ezek rendkívül komoly műszaki-történeti értékét.

Budaörsi Air Show 2018Forrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Pedig az aviatika volt a 20. századi műszaki-mérnöki tudományok egyik legdinamikusabban fejlődő területe, amelynek tárgyi emlékei ezért is tekinthetők komoly történeti értékkel rendelkező relikviáknak.

Szovjet felségjelet viselő Antonov An-2 landol a pályánFotó: Szabó Gábor - Origo

Ez a felismerés indította arra a repülős berkekben csak Fedő becenéven emlegetett Hajdu Károlyt,

hogy 1992-ben életre hívja a Goldtimer Alapítványt,

a még fellelhető hazai veterán repülőgépek megmentése és felújítása céljából.

Világkuriózumok a Goldtimer Alapítvány veterán flottájában

A Budaörs Air Show 2018 légi bemutatón a közönség nagy örömére a Goldtimer Alapítvány összes legendája felvonult, kiegészülve a kollekció első sugárhajtású veteránjával, a Komo Sky Team tulajdonában álló, ám az alapítvány üzemeltetésébe adott és nemrég magyar lajstromba vett Aero L-29 Delfin kiképző vadászgéppel.

A Komo-Sky Team tulajdonában és a Goldtimer Alapítvány üzemeltetésében álló világszenzációnak számító magyar lajstromozású oldtimer vadászgép, az Aero L-29 Delfin, a tököli repülőtér betonján, a berepülési program előttForrás: Elter Tamás

Az elmúlt huszonhat év alatt a Goldtimer Alapítvány szakemberei – egytől egyig a magyar aviatika iránt mélyen elkötelezett repülősök, műszakiak, mérnökök, egykori és aktív pilóták – valamint a támogatók áldozatkész és lelkes munkájának köszönhetően az alapítvány több, világviszonylatban is egyedülálló – és ami nagyon fontos – repülőképes veteránnal büszkélkedhet.

A Goldtimer Alapítvány három híressége a hét veterán közül (jobbról): a Po-2, a Kánya és a GerleForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Az alapítvány jelenleg hét oldtimert üzemeltet,

négy dugattyúmotoros, kettő vitorlázó és egy sugárhajtású veteránt, amelyek között akad olyan típus is, ami jelenleg a világon az egyetlen repülőképes példány.

Női könnyűbombázó a második világháború idejéből

A Goldtimer legendás időket megidéző gépeinek bemutatója egy igazi kuriózum, a szovjet Polikarpov által 1927-ben tervezett Po-2-es biplán(duplaszárnyú gép) műrepülésével vette kezdetét. Az 1920-as évek technológiáját felidéző nyitott fülkés, merev futóműves Po-2 biplánnak rendkívül színes a története.

Valódi kuriózumnak számít az 1920-as évek technikáját képviselő Polikarpov Po-2 biplánForrás: Elter Tamás

A típus 1928-tól egészen az 1950-es évek derekáig szolgált a szovjet légierő standard alapfokú motoros kiképzőgépeként, amely a második világháború éveiben számos harci bevetést is teljesített. A Po-2-vel szerelték fel azt a szovjet éjszakai könnyűbombázó ezredet is,

amely azzal írta be a nevét a katonai repülés történetébe, hogy kizárólag nők repülték az egység gépeit.

 

A Goldtimer Po-2-e a nemzetközi és hazai légi bemutatók egyik sztárjaForrás: Elter Tamás

A típus 1946-ban jutott el Magyarországra, ahol eleinte légi taxiként, illetve katonai futár- és gyakorlógépként üzemelt, majd az 1950-es évek derekától a sportrepülésben szolgált vitorlázóvontatóként. A Goldtimer tulajdonába került és a hazai mezőgazdasági repülésben használt utolsó példányt Császár Károly mentette meg az utókor számára.

A Po-2 függőleges vezérsíkja felett „Ancsák” húznak el éppenForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A felújított gép 1984-ben mutatkozott be először a repülőmajálison, mint Európa akkor egyetlen repülőképes Po-2-e.

1986-ban a budaörsi repülőnapon Császár Károly a Po-2 ülésében szívinfarktust kapott, és meghalt.

Hagyományőrzők a második világháború két leghíresebb amerikai légideszant hadosztálya, a 101-esek és a 82-esek egyenruhájában, a légi parádénForrás: Elter Tamás

A gép, fedélzetén a halott pilótával, valahogy „önmagától” leszállt.

A szomorú eset során szerzett kisebb sérüléseket sikerült kijavítani, és a Po-2 gyakorlatilag 1987-től a hazai és külföldi légi bemutatók nevezetes sztárjaként folyamatosan repül.

Volt, amit még a Szovjetunió is átvett a „hanyatló” kapitalizmustól

Az alapítvány talán leghíresebb – és tegyük hozzá, hogy jelenleg legnagyobb – repülőgépe a szovjet Liszunov Li-2 típusú utasszállító, amelyből a világon már csak ez az egyetlen létező repülőképes példány.

A Liszunov Li-2 egyetlen repülőképes példánya a budaörsi reptér pázsitjánForrás: Elter Tamás

A Li-2 a repüléstörténet egyik legsikeresebb géptípusa, az amerikai Douglas 1935 szeptemberében szolgálatba állított DC-3-as szovjet verziója.

Nem csak a levegőben zajlottak az eseményekForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A DC-3 volt az aviatika históriájában az első modern szempontok szerint megtervezett, teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű és behúzható futóműves kétmotoros utasszállító, amit már rádióiránytűvel és rádió-magasságmérővel is felszereltek.

Az oroszok részben áttervezték a gépetForrás: Elter Tamás

A sárkányszerkezetét korszerű aerodinamikai szempontok alapján tervezték. A Szovjetunió 1936-ban megvásárolta az amerikaiaktól a gyártási jogot.

A Li-2 áthúz a reptér felett a budaörsi légi parádénForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A jóval szigorúbb szovjet szabványok miatt az eredeti verzión több módosítást is végrehajtottak,

a gépbe pedig az amerikai Wright Cyclone R-1830 típusú hajtómű helyett – annak áttervezésével – két, egyenként 1000 lóerő teljesítményű kilenchengeres radiális dugattyús erőforrást, az AS-62 jelű csillagmotort építették be, amit később a továbbfejlesztett motortípusok követtek.

Az aerodinamika magyar atyjának nevét viselő világkuriózum

A Liszunov Li-2-ből az 1950-es évekig több ezer példányt építettek, ezekből 31 gép került Magyarországra.

A típus fontos szerepet játszott a magyar aviatika történetében,

hiszen 1946-ban a Li-2-vel indították újra a második világháború romjain újjáépülő hazai polgári légiközlekedést.

A Li-2-vel indult újra a magyar polgári légi közlekedés a második világháború utánForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A Goldtimer Alapítvány tulajdonába került egykor szebb időket látott gépet 1997 októberében szállították át Budaörsre.

A hidegháború egyik leghíresebb szovjet vadásza, a MiG-21-es is megtekinthető volt a budaörsi légi parádén, igaz, csak a füvön állvaForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Az ekkor elkezdett komplett felújítás során derült csak ki a felfedezett 209-es fedélzeti számból, hogy a „Teve” (ez volt a gép beceneve a légierőnél) azonos az 1952-ben a magyar légierő kötelékében szolgálatba állt korábbi HA-LIZ lajstromjelű Li-2-vel, ami később a Malév állományában repült utasszállítóként, HA-LIX lajstromjellel.

A Goldtimer Li-2-se a Malév korai festését viseliForrás: Elter Tamás

A veterán gép teljes körű restaurálása mintegy 45 ezer munkaórát vett igénybe.

Az új életre kelt és régi szépségében pompázó oldtimer több évtized szünet után, 2001. szeptember 21-én emelkedett ismét levegőbe a budaörsi reptér füves felszállópályájáról, és a berepülési program sikeres teljesítése után, 2002 áprilisában kapta meg a légialkalmassági bizonyítványt.

Budaörsi Air Show és haditechnikai bemutató a Budaörsi Repülőtéren 2018. szeptember 1-énForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Az aerodinamika magyar származású atyjáról, Kármán Tódorról elnevezett utasszállító 2008-tól repül a Malév régi színeiben.

Lehet, hogy ők meg az amerikaiakat keresik. Második világháborús német katonai hagyományőrzők a budaörsi légi és haditechnikai bemutatónForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A Li-2 fedélzetén bárki átélheti az 1940-es 50-es évek utasszállítóinak semmihez sem hasonlítható „retró” hangulatát, az alapítvány ugyanis rendszeresen szervez sétarepüléseket a nagyközönség számára.

Az ifjabb Rubik-kockát, az idősebb repülőgépeket tervezett

A Goldtimer motoros meghajtású légiflottája két valódi magyar kuriózummal is büszkélkedhet. Még a második világháború évei alatt, 1943-ban fogalmazódott meg az Aero-Ever repülőgépgyártó üzem főkonstruktőrének fejében egy olyan könnyű motoros gép megépítésének ötlete, ami egyaránt alkalmas lenne vitorlázóvontatónak és futárgépnek is.

Rubik Ernő nagyon szép gépet tervezett. A Kánya a pázsiton, felszállás előttForrás: Elter Tamás

A Kánya nevet viselő gép terveit a magyar aviatika nagy alakja, id. Rubik Ernő készítette el,

akinek a Kánya megtervezésénél a Luftwaffe, a német légierő legsikeresebb könnyű futárgépe, a Fieseler Fi-156 „Storch”, vagyis a híres „Gólya” repülési tulajdonságai jelentették a példát.

A Li-2 elemelkedik a futópályárólForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A merev futóműves, orrsegédszárnnyal és ívelőlappal felszerelt magas fedelű monoplán a háborús események miatt csak 1948-ra készült el. A gépbe az időközben megváltozott politikai helyzet miatt nem az eredetileg tervezett angol, hanem a 130 lóerős csehszlovák négyhengeres Walter-Major I. motort építették be.

Nagy érdeklődés kísérte a Budaörsi Air Show 2018. szeptemberi programjaitFotó: Szabó Gábor - Origo

1954-ig kilenc példány készült a típusból, az utolsó, C-jelű verzióba pedig már az M-11D5 öthengeres csillagmotort építették be.

A Goldtimer Alapítvány csapata által újjáépített R 18C jelű Kánya szűzfelszállása 2012. október elsején történt meg.

 

A hidegháborús korszak híres szovjet vadászgépei, a Mig 21-sek békésen állnak a pázsitonForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A Kánya nem okozott csalódást, hiszen nevéhez méltóan gyönyörűen repült,

tovább öregbítve ezzel a Goldtimer szakembereinek hírnevét. Az egyetlen példányban létező magyar gép a hazai és a nemzetközi légi bemutatók kedvencei közé tartozik.

Magyar Gerle repked a Földközi-tenger felett

Még a Kánya berepülésének évében, 2012-ben vette kezdetét egy újabb legendás magyar gép újjáépítési programja, a Gerle-projekt. A Gerlét a magyar repüléstörténet híres alakja, Bánhidi Antal tervezte, és a prototípus először 1930-ban emelkedett a levegőbe.

Az újjáépített Gerle a légi bemutatónFotó: Szabó Gábor - Origo

Korának ez volt a legsikeresebb és legismertebb magyar repülőgéptípusa.

A Gerle 13-as típusváltozata azzal vonult be a hazai és a nemzetközi repülés történetébe is, hogy Bánhidi Antal a parányi géppel 1933-ban körberepülte a Földközi-tengert, majd a London-Debrecen útvonalon a Gerlével – a gép kategóriájában – új sebességi világrekordot állított fel.

A Gerle áthúz a reptér felettForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

A mindössze 7,15 m hosszú, és 8,95 m szárnyfesztávolságú nyitott kabinos biplán 2012-ben került a Petőfi Csarnokból, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum légiközlekedési tárlatáról a Goldtimer budaörsi hangárába.

Búcsú a fegyverektőlForrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Szabó Gábor

Az újjáépítés során a Gerle 13-as jelölést kapott gépet egy Walter-Minor IV-3-as motorral szerelték fel. Az újjáépített Gerle 2015. december 4-én emelkedett először a magasba,

a botkormány mögé e jeles alaklomból Rohács Tamás, az alapítvány berepülőpilótája ült be.

 

Egy másik legendás hidegháborús vadász, az első szovjet variaszárnyú vadászgép, a MiG-23 kabinjának részleteForrás: Elter Tamás

Bánhidi Antal legendás típusa nem véletlenül szolgált rá a jó hírnevére, ugyanis a Gerle már a szűzfelszállásakor is mintaszerűen repült.

Sivító hajtóművel száguldó Delfin Budaörs egén

A magyar repüléstörténet e ritka ikonjainak hétvégi bemutatóját – ami valószínűleg mindenki számára emlékezetes élmény marad –, az immár a Goldtimer jelvényét viselő sugárhajtású oldtimerkiképző vadászgép, az Aero L-29 Delfin káprázatos műrepülése koronázta meg.

Az Aero L-29 Delfin itt még angol lajstromjellel hasítja a levegőtForrás: Origo

A budaörsi légtérbe Tököl felől beérkező gép, pilótafülkéjében Szakács „Szaki” Gábor, „civilben” Boeing 737-es kapitánnyal, valamint a Goldtimer főpilótájával Rohács Tamással,

szemet gyönyörködtető műrepülő figurákat adott elő 

a most már a HA-DLF magyar lajstromjelet és nemzeti színeket viselő éjfekete vadásszal.

Rohács Tamás (a kép bal szélén) és Szakács GáborForrás: Elter Tamás

A nagy múltú csehszlovák Aero Vodochody repülőgépgyárban 1959-ben papírra vetett gép 1963-ban állt szolgálatba, és mint saját korának világviszonylatban is az egyik legjobb sugárhajtású katonai kiképzőgépe, a Varsói Szerződés tagállamai légierejének alap gyakorló vadászgépe lett.

Menydörgő robajjal húz át a Delfin a budaörsi reptér felettForrás: Elter Tamás

Az Aero L-29 Delfin 1964 és 1984 között állt rendszerben az egykori Magyar Néphadsereg légierejében,

botkormánya mögött vadászpilóták egész generációi sajátították el a sugárhajtású repülés művészetét.

Az Aero L-29 egyik eltéveszthetetlen jellegzetessége a vadászgéptípusok közt igen ritka T-vezérsíkForrás: Elter Tamás

Noha összesen 3 500 példányt építettek a rendkívül sikeres csehszlovák katonai gépből,

napjainkra kevesebb mint húsz maradt fenn

ebből repülőképes állapotban.

A Delfin a budaörsi reptér füvénForrás: Elter Tamás

Ezek közül pedig a Komo Sky Team tulajdonában álló HA-DLF magyar lajstromjelet kapott Delfin most már büszkén hordozza az orrán a Goldtimer Alapítvány jelvényét is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK