Találtak valamit, aminek nem volna szabad léteznie

pulzár, neutroncsillag
Egy távoli pulzár olyan lassan forog, hogy az ellentmond az objektumról alkotott ismereteknek.

A pulzárok a hivatalos definíció szerint olyan gyorsan forgó, erős mágneses térrel rendelkező neutroncsillagok, amelyek erőteljes rádióhullámokat bocsátanak ki. Az újonnan felfedezett pulzár, azonban egyáltalán nem ilyen – írja a New Scientist tudományos magazin.

Chia Min Tan, a Manchesteri Egyetem kutatója a szokatlanul lassan forgó égitestet a holland Low-Frequency Array (LOFAR) rádiótávcső-hálózattal találta meg.

A PSR J0250+5854 katalógusjelű pulzár 23,5 másodperc alatt tesz meg egy teljes fordulatot a saját tengelye körül.

Ez első látásra valóban gyorsnak tűnik, ám a többi pulzárhoz viszonyítva a frissen felfedezett neutroncsillag rendkívül lassú. Összehasonlításképpen az egyik legismertebb ilyen jellegű égitest, a Rák-pulzár periódusa

mindössze 33 ezredmásodperc.

– magyarázta Tan – „a hosszabb periódusú pulzár rádiósugár-nyalábja sokkal keskenyebb, mint a gyorsan forgó pulzároké, emiatt nehezebb is detektálni őket."

Ráadásul nem csak megtalálni nehéz ezeket a képződményeket, jelenlegi ismereteink alapján létezésüket sem lehet megmagyarázni.

A tudomány jelen állása szerint a pulzárok rádióhullám-kibocsátásához elengedhetetlen, hogy a forgó neutroncsillag mágneses mezeje felgyorsítsa a töltött részecskéket.

Ehhez viszont jóval gyorsabb forgás szükséges, mint a PSR J0250+5854 esetében.

Forrás: leemage/©Don Dixon/Novapix/Leemage/Don Dixon

Mindez arra mutat rá, hogy a pulzárok mágneses mezejét az eddig ismertnél jóval komplexebb folyamatok befolyásolják. „Egészen biztos, hogy a most megfigyelt pulzár nem jöhetett volna létre a mágneses mező további torzítása nélkül" – mondta Alice Harding, a NASA Goddard Űrközpontjának egyik munkatársa. A jelenség megértéséhez természetesen további hasonló égitestek megfigyelésére lenne szükség.