Fejlett beteggondozási rendszer jellemezte a gelccsermúmia korát

Ötzi
Valahogy így nézhetett ki élőben a jégember
A betegellátás magasan fejlett kultúrája jellemezte Ötzi, az 5000 éves alpesi gleccsermúmia egykori társadalmát - állapították meg kutatók az International Journal of Paleopathology című tudományos lapban megjelent tanulmányukban.

Kezelés alatt állt az ötezer éves alpesi vadász

Erről árulkodnak az 1991-ben felfedezett múmia magával hordott orvosságai és a testét borító, terápiás célú tetoválások. A halálakor 40-50 éves férfi több krónikus egészségügyi problémával küzdött: fogai szuvasak voltak, mikrobák gyomorfekélyt okoztak nála, ízületei elhasználódtak, erei elmeszesedtek.

Valahogy így nézhetett ki élőben a jégember Forrás: Thilo Parg

De kezelés alatt állt! - állapította meg az Albert Zink, a Bolzanói Múmiakutató Intézet munkatársa vezette kutatócsoport. Felszerelésében nyírfataplógombát találtak,

amelynek gyulladáscsökkentő és antibiotikus hatása van,

valamint saspáfrányt, amely kiűzi a bélparazitákat.

Gyógyító célzatú tetoválások a gleccsermúmia testén

Ötzi testét 61 tetoválás borítja, amelyeket a kutatók közelebbről megvizsgáltak. Ezáltal megerősítették a korábbi feltételezéseket, hogy a pont- és vonalalakú tetoválások a csuklóin és bokáin

pontosan azokon a helyeken vannak, ahol degeneratív betegség kínozta.

Eduard Egarter-Vigl (a képen balra) és Albert Zink Ötzit vizsgálja Forrás: © EURAC/Marion Lafogler

Ráadásul sok tetoválás látható a hagyományos akupunktúrás pontokon.

A szakértők szerint a kékesfekete tetoválások elkészítéséhez szénport dörzsöltek kis, pontszerű sebekbe.

Ez egy időigényes és magasan fejlett módszer volt.

Ötzi fejszéje Forrás: Wikimedia Commons

A magával hordott növényekkel és orvosságokkal együtt ez azt jelzi, hogy Ötzi társadalmában "magasan fejlett volt az orvosi ellátás".

Az ismereteket, amelyeket a „próba és tévedés" módszerével szereztek, generációkon keresztül adták át egymásnak.

Ezen még a mai mentősök sem tudtak volna segíteni

A tudósok úgy vélik, Ötzi társadalma rendelkezett bizonyos anatómiai ismeretekkel arról, hogyan keletkeznek a betegségek, és hogyan kell azokat kezelni.

Ötzi emlékhelye az Alpokban - itt találták meg 1991-ben a jégembert Forrás: Wikimedia Commons

Arról azonban már nincs információ, mekkora volt a kezelések sikerességi aránya.

"Sürgősségi kezelést" viszont egyáltalán nem kapott Ötzi, amikor egy nyíl átszúrta az egyik ütőerét.

Ötzi keze Forrás: © EURAC/Marion Lafogler

Bár ezen a sérülésen és a tudósok által feltételezett traumás agysérülésen, amelyet Ötzi szintén elszenvedhetett, a modern mentősök sem tudtak volna segíteni.

(Forrás: MTI)