Megdöbbentő dolgot derítettek ki a bolti joghurtokról

2018.09.23. 12:18

Különösen az organikus és a gyerekeknek szánt joghurtok cukortartalma haladja meg az ajánlott szintet – állapította meg egy brit felmérés.

A leedsi és surrey-i egyetemek munkatársai a piac 75 százalékát lefedő öt nagy brit élelmiszer-áruházlánc kínálatát tekintette át. Az ott árusított 921-féle joghurt termékinformációja alapján a BMJ Open c. folyóiratban arra hívják fel a figyelmet, hogy a natúr és görög (vagy görög stílusú) joghurtok kivételével a termékek átlagos cukortartalma messze az alacsony cukortartalom határértékének számító 5 g / 100 g felett mozgott. Az Egyesült Királyságban a kalória-, zsír-, só- és cukortartalom szerint zöld, sárga és piros jelzést tüntetnek fel az élelmiszerek csomagolásán a táplálkozási információt összegző táblázatban. A cukrokra vonatkozó zöld jelzés csak a 100 grammonként 5 gramm alatti cukortartalmú termékeket illeti meg.

A desszert kategóriába sorolt joghurtok után (átlag 16.4 g / 100 g) az organikus joghurtok átlagos cukortartalma volt a legmagasabb: 100 grammonként 13.1 gramm. Viszonyításképpen egy kockacukor vagy egy csapott teáskanál kristálycukor nagyjából 4 gramm cukornak felel meg.

A gyerekjoghurtok cukortartalma a legelkeserítőbb

A cikk írója, Dr. Bernadette Moore, a Leedsi Egyetem Élelmiszer- és Táplálkozástudományi Tanszékének kutatója így nyilatkozott: Miközben vitathatatlan bizonyítékok szólnak a joghurtok egészségre kedvező hatásai mellett, a piacon lévő termékek tápanyagtartalma széles határok között változik. Az »organikus« címkével ellátott joghurtokat általában a legegészségesebb választásnak tartják a vásárlók, miközben sokak étrendjét észrevétlenül jelentős cukortöbblettel terhelik meg ezek a termékek.

„A gyerekek uzsonnacsomagjába ajánlott joghurtfajták jó része kimondottan a magas cukortartalmú desszertkategóriába tartozik, ahelyett, hogy inkább az alacsony cukortartalmúak közül kerülne ki – folytatja Moore. – A forgalmazók is aktívan közreműködhetnének az egészséges étrend előmozdításában azzal, hogy határértékekhez kötik a gyerekeket célzó ajánlásaikat, és világosan feltüntetik a hozzáadott cukor mennyiségét. Tanulmányunk rávilágít arra, hogy a joghurtok esetében mennyire megtévesztőek és nehezen értelmezhetőek lehetnek a marketingből és a csomagolásról lejövő üzenetek.”

Moore elmagyarázta: a joghurtok tartalmaznak természetesen előforduló cukrot is tejcukor formájában, azonban a jelenlegi szabályozás nem írja elő, hogy a hozzáadott cukrok külön szerepeljenek a tápértéktáblázatban. A csomagoláson feltüntetett teljes cukortartalom magában foglalja a tejcukrot és a hozzáadott cukrot egyaránt.

A brit közegészségügy aktuális irányelvei szerint a 4-6 éves gyerekek napi cukorbevitelének nem lenne szabad meghaladnia a 19 grammot. A vizsgálat 101-féle gyermekeknek szánt joghurtot és krémtúrót érintett, és ezek közül mindössze kettő esett az alacsony cukortartalmú kategóriába, míg a többségük átlagban 10.8 gramm cukrot tartalmazott 100 grammonként. „Ma már egyértelmű a hozzáadott cukorban gazdag étrend kapcsolata az elhízással és a fogbetegségekkel. Az Egyesült Királyságban nemcsak a nők 58 és a férfiak 68 százaléka, de már a 10-11 éves gyerekek közül is minden háromból egy túlsúlyos vagy kövér volt egy 2015-ös felmérés szerint. Ezek elég riasztó számok” – figyelmeztetett Dr. Barbara Fielding, a Surrey-i Egyetem munkatársa és a tanulmány társszerzője.

„Angliában a gyerekek átlagban több joghurtot esznek, mint a felnőttek, és arányában a 3 év alattiak fogyasztják a legtöbbet – tért ki a részletekre Fielding. – A joghurt remek fehérje-, kalcium-, jód- és B12-vitamin-forrás. Ugyanakkor azt találtuk, hogy a gyerekeket megcélzó termékek egyetlen adagja a napi ajánlott cukorbevitel csaknem felét tartalmazhatja. A gyerekjoghurtok adagmérete sokszor megegyezett a felnőttekével.”

Forrás: Shutterstock

A felmérés

A felmérésben összesen nyolc termékkategóriára osztották a joghurtokat: gyerekeknek szánt (ide krémtúrókat is besoroltak), alternatív (pl. szójából készült), desszertjoghurt, ivójoghurt, ízesített, gyümölcs, natúr/görög stílusú és organikus. A natúr és görög jellegű joghurtok tápanyagprofilja szembetűnően eltért a többi kategóriáétól, amennyiben ezek a termékek sokkal több fehérjét és kevesebb szénhidrátot – azon belül csekély mennyiségű, átlagban 5g/100g cukrot – tartalmaztak. Ez a cukortartalom jórészt a természetesen jelen lévő laktózból származott.

A gyermekkori elhízás ellen folytatott harc részeként a brit kormány különadót vetett ki a magas cukortartalmú üdítőitalokra, és szakértőit olyan strukturált program kidolgozásával bízta meg, amely a cukorbevitel ellenőrzött csökkentését szolgálja. A program a kalória-, só- és telítettzsír-bevitel visszafogását célzó kormányzati stratégia része. A joghurt lesz az egyik érintett termékcsalád, ahol 2020-ig 20 százaléknyi cukortartalom-csökkentést irányoztak elő.

Annabelle Horti, aki a kutatás idején a leedsi élelmiszertudományi tanszék munkatársa volt, elismerte, hogy a célkitűzésnek nem lesz könnyű megfelelni. „Nehéz lesz a vásárlóközönség édesebb joghurtok iránti vágyát megváltoztatni, amikor a cukortartalom megvágása napirendre kerül. Hogy a vevők mennyire kedvelnek egy joghurtot, az általánosságban véve összefügg az édes ízérzettel – ismerte el a kutató. – A cukor szerepe gyakran az, hogy édesítőként elfedje az élő joghurtkultúra által termelt tejsav természetesen savanykás ízét. Ezek azok az élő baktériumkultúrák, amelyektől a joghurtot az emésztés egészségét elősegítő terméknek tartjuk, és rendszerint nagyobb mennyiségben találhatók meg az organikus joghurtokban. Talán épp ezért, a savanyúság ellensúlyozására adnak hozzá több cukrot ezekhez a termékekhez.” Horti végül hozzátette: nagyban segíthet a cukorcsökkentés társadalmi elfogadtatásában, ha megértetjük az emberekkel, mennyi cukrot is visznek be valójában a joghurttal, és ez milyen kedvezőtlenül hathat az egészségükre.