Vírusfertőzött rovarok milliói áraszthatják el a földeket

levéltetű
levéltetű: barát vagy ellenség?
Genetikailag módosított vírusokkal fertőzött rovarokat eresztenének az amerikai farmokra, hogy így tegyék ellenállóbbá a haszonnövényeket. A kutatók szerint azonban a technika rossz kezekbe kerülve akár veszedelmes biológiai fegyverré válhat.

„Szövetséges rovarok” – ez annak a projektnek a neve, amit az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA finanszíroz. A terv alapján a CRISPR génszerkesztő technológia segítségével génmódosított vírusokat vinnének levéltetvek szervezetébe, amik végül megfertőznék a növényeket.

Természetesen nem megbetegíteni, hanem ellenállóbbá akarják tenni a haszonnövényeket, hogy például nagy szárazságok vagy áradások esetén se menjen kárba a termés.

A DARPA weboldala szerint a „célzott terápiák” már egy szezon alatt hatnának, megvédve a növényeket az élelmiszerbiztonsági kockázatokat jelentő eseményektől.

A tudósok mindenesetre szkeptikusak az ötletet illetően. A Science magazin október 5-i számában hangot is adtak aggodalmaiknak, szerintük teljesen felesleges a rovarok alkalmazása, a cél egy spray-rendszerrel is kivitelezhető lenne, ráadásképp a DARPA által szorgalmazott metódus rossz kezekbe kerülve könnyen biológiai fegyverré válhat, ha esetleg embereket fertőző kórokozókat ültetnének valakik a rovarokba.

Levéltetű: barát vagy ellenség? Forrás: DKN / Science Photo Library

A program koordinátora, Blake Bextine szerint ugyanakkor nincs ok az aggodalomra, hiszen bármilyen újfajta megoldást lehet jó és rossz célokra használni, és most elsősorban az élelmiszerbiztonságot kell szem előtt tartani. Bextine elmondta, hogy bár a projekt még korai fázisban van, már most sikerült eredményt felmutatni:

fluoreszkálást okozó vírust juttattak kukoricába, amitől az világítani kezdett.

Forrás: Live Science