Befellegezhet az európai szénbányáknak

2018.10.09. 19:00

Az elmúlt néhány évtizedben folyamatosan csökken az Európai Unió szén-dioxid kibocsátása. Ennek egyik elsődleges oka a szénbányák bezárása és a szén-felhasználás fokozatos megszüntetése. Európa elindult az energia átalakítása útján, és elsősorban a megújuló energiaforrásokban, az innovációban és a digitalizációban gondolkodik. Az átmenet kihívásai és lehetőségei fontos részét képezik A régiók és városok európai hete, brüsszeli rendezvénynek, ahonnan az Origo újságírója tudósít.

Sürgető a fokozatos szén-dioxid mentesítés

Új tanulmányt mutattak be A régiók és városok európai hetén kedden. Az Európai Unió szénrégiói: lehetőségek és kihívások című dokumentum az energia átalakításának az útját vizsgálja a a leginkább érintett régiókban.

A szén-dioxid koncentrációját az emberiség közvetlenül befolyásolhatja, ezzel éghajlatváltozást idézhet előForrás: pexels.com

Az intézkedés nagyban érinthet körülbelül 160 ezer, potenciálisan a széniparhoz kapcsolódó munkahelyet. Gondos tervezés mellett azonban a régiók gazdasága alkalmazkodhat az új irányelvekhez, és új lehetőségeket teremthetnek a szektor korábbi dolgozóinak.

Corina Cretu, a kohéziós politikáért felelős uniós biztos és Maroą ©efčovič, az Európai Bizottság energiaunióért felelős szlovák alelnöke szerint fontos az unió széntermelésének fokozatos csökkentéseForrás: Jeki Gabriella


Az energiaágazat fokozatos szén-dioxid mentesítése egyre sürgetőbb feladat – mondta az Energia Unióhoz kapcsolódó, brüsszeli sajtótájékoztatón Corina Cretu, a kohéziós politikáért felelős uniós biztos.Az Európai Unió, mint a párizsi klímaegyezményt deklaráló és a megújuló energiaforrások mellett elkötelezett szervezet vállalta, hogy 2030-ig 40 százalékkal csökkenti területén az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását."

A szénbányák kétharmadát zárhatják be

Jelenleg az Európai Unió energiatermelésének 15 százaléka származik a széniparból. A tervek szerint 2020 és 2030 között az Európában jelenleg működő elavult és környezetszennyező szénbányák kétharmadát fogják bezárni.

Az Európában működő szénbányák mintegy kétharmadát bezárhatják a következő évekbenForrás: pexels.com


A tiszta energia stratégia része a felmerülő problémák megoldása, ami már mintegy 2 millió munkahelyet támogat az egész Európai Unióban" – hangzott el a sajtótájékoztatón. – „Az Európai Bizottság segíti az úgynevezett szén-régiókban az ilyen típusú energiaátalakulások tervezését és végrehajtását."

A tiszta energia stratégia része a felmerülő problémák megoldásaForrás: pexels.com


Az európai energiaunió alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő átmenetének megvalósítása jelentős technológiai, gazdasági és társadalmi kihívásokat jelent, különösen a szén-intenzív régiók számára, amelyeknek a széntermelés fokozatos megszüntetésére, valamint a piac által vezérelt trendekre és környezeti politikákra egyaránt fel kell készülniük. A leginkább érintett régiók között találhatjuk Magyarországot is, Bulgária, a Cseh Köztársaság, Németország, Görögország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Spanyolország mellett.

A szén helyett a szél- és napenergia felhasználását szorgalmazzák

A stratégia szerint a szénszektorban korábban dolgozó emberek megélhetésének védelme leginkább az állami infrastruktúrába történő beruházásoktól, a szén alternatív energiaforrásokból történő helyettesítésétől, a munkavállalók átképzésétől, az innovációtól, az új beruházások lehetőségeitől és a helyi gazdaság diverzifikációjától függ.

A szélenergia megújuló energiafajta, amelynek termelése környezetvédelmi és költségelőnyei miatt rohamos ütemben nő a világban, főleg EurópábanForrás: pexels.com

A jelentés több régiót talált, amelyek alkalmasak a megújuló energiaforrások kiaknázására. Magyarország, Csehország és Lengyelország esetében a szélenergiát, míg Spanyolországban, Görögországban és Bulgáriában pedig a napenergiát említették meg lehetőségként.

Több gigatonnányi szén-dioxid kibocsátást csökkentenek

A szénipar tiszteletben tartja az Európai Unió klímaváltozáshoz és energiagazdálkodáshoz kapcsolódó céljait, valamint az energiaágazat átalakítására irányuló erőfeszítéseket.

Az alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás fontos a lakosság és a környezetünk egészsége érdekében isForrás: pexels.com


A 2015. decemberi a párizsi éghajlat-változási konferencián kitűzött cél, miszerint kevesebb mint két Celsius-fok alatt tartsuk az átlaghőmérséklet-növekedést, megköveteli az unió széntermelésének fokozatos csökkentését" – mondta a tájékoztatón Maroą ©efčovič, az Európai Bizottság energiaunióért felelős szlovák alelnöke. – „Az alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás fontos a uniós lakosok, de a környezetünk egészsége érdekében is. Szinte naponta hallani extrém melegről, hirtelen érkező árvizekről és más problémákról, amit a klímaváltozás okoz. Ezért ez nem csak egy gyakorlati, hanem egy szimbolikus küldetés is."

Az Eurostat adatai alapján az Európai Unióban átlagosan 497 autó jutott 1000 emberreForrás: pexels.com


A Climate Analytics becslése szerint a fenti célok megvalósításához mintegy 6,5 gigatonnányi szén-dioxid kibocsátás csökkentésre van szükség 2050-ig.

Segítik az elektromos autók elterjedését

Az új személyautók és könnyű haszongépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét 2030-ra 30 százalékkal kellene csökkenteni az Európai Bizottság szerint.

Európában egyre inkább próbálják növelni az alacsony károsanyag-kibocsátást biztosító autók arányátForrás: en.wikipedia.org

Az Európai Parlament által, a napokban megszavazott indítvány szerint segíteni kell az elektromos autók elterjedését: a zéró- és alacsony kibocsátású járművek piaci részesedését 2025-re 20 százalékra, 2030-ra pedig 35 százalékra kell növelni a személyautók és kisteherautók esetében.
Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára" – mutattak rá a sajtótájékoztatón. – „Ezért is fontos, hogy a jogszabályok ne csupán a káros gázok kibocsátását csökkentését írják elő, miközben védik a környezetet, hanem megfelelő ösztönzőket adjanak az autógyártóknak és segítsék az infrastruktúra-beruházásokat."

Tovább növelnék az elektromos autók számát EurópábanForrás: pexels.com


A hivatalos adatok szerint az elektromos autók aránya 2015-ben mindössze 0,1 százalék volt Európában, a hibrideké pedig csupán 0,4 százalék.