Dinoszaurusz tüdővel repülhetnek a mai madarak

A sárkányokhoz hasonlatos lények nem voltak ritkák a dinoszauruszok korában
Először találták meg a kutatók a tüdő bizonyítékát egy madárszerű fosszíliában Kína területén. A felfedezéssel egyidőben azt is kijelentették, hogy nyilvánvalóan ez az eddig talált, szerkezetileg a legösszetettebb és funkcionálisan a leghatékonyabb légzőrendszer a gerincesek között.

Légzsákrendszer segíti a madarakat

Bár a madarak tüdeje a testméretükhöz képest igen kicsi, mégis nekik van
az állatvilágban a legnagyobb teljesítményű tüdejük.

Ez leginkább a repülő életmódból adódik, mivel repülés közben a nagy energiaigény kielégítéséhez állandó oxigénellátás szükséges.

A madarak tüdeje két irányból kap friss levegőt belégzéskor a légcsövön keresztül, ki légzéskor, pedig a légzsákokból. Forrás: pexels.com

A madarak tüdejéhez egy bonyolult légzsákrendszer is kapcsolódik. Ezek csökkentik a test fajsúlyát, de szerepük van a felesleges víz eltávolításában és a hőszabályozásban is.

– írja a Popular Science magazin.

A madarak tüdejének különleges kiegészítő szervei a légzsákok Forrás: pexels.com

A kínai és dél-afrikai kutatókból álló csapat tanulmányában most részletesen bemutatta ezeket a fosszilis tüdőszöveteket.

Így élték túl a tömeges kihalást

Kutatók most első alkalommal tudták bizonyítani a tüdő létezését egy madárszerű dinoszaurusz ősmaradványában.

A minta, amely megmutatja a megőrzött toll és a tüdőszöveteket Forrás: popsci

Ez pedig segíthet megmagyarázni azt a hihetetlennek tűnő jelenséget is, miszerint ezeknek az állatoknak egy csoportja, az úgynevezett Ornithumorphák (amelytől ez a fosszília is származik) hogyan volt képes túlélni a dinoszauruszok tömeges kihalását.

Kevés faj élte túl a dinoszauruszok kihalásáért felelős meteorit becsapódását Forrás: pexels.com

– mondta Jingmai O'Connor, a Kínai Tudományos Akadémia paleontológusa a lapnak. – „Az ősmaradványon egy speciális elektronmikroszkóppal megfigyelhetünk egy érdekes, foltos és fehér anyagot, amely szerintünk az igen kifinomult felépítésű tüdőt bizonyíthatja, és ami lehetővé tette az Ornithumorpha faj számára, hogy túlélje a kihalást és ma ismert madarakká alakuljon."

Olyanok, mint a profi sportolók

A gerincesek között a mai madaraknak van a szerkezetileg a legösszetettebb és funkcionálisan a leghatékonyabb légzőrendszere.

A dinoszauruszok uralta időszakban több fajta, madárszerű dinoszaurusz létezett Forrás: commons.wikimedia.org

A tüdő és a légzsákok bonyolult rendszere segítségével a szárnyasok képesek a beszívott levegőt a tüdőn át a légzsákokba terelni, így az nem keveredik az elhasznált levegővel.

Kilégzéskor pedig a levegő másodszor is keresztüláramlik a tüdőn, amivel újra oxigént ad le.

– mutatott rá a szakember.

Továbbra is rejtély a túlélésük

Ám a Kréta korban, az utolsó dinoszauruszok uralta időszakban több fajta, madárszerű dinoszaurusz létezett.

A sárkányokhoz hasonlatos lények nem voltak ritkák a dinoszauruszok korában Forrás: commons.wikimedia.org

Az Archaeorhynchus spathula faj példányait például a kora kréta korra datálják, de ők mégsem élték túl a dinoszauruszok kihalásáért felelős meteorit becsapódását.

– jelentette ki Matthew Lamanna paleontológus. – „Erre a kérdésre egyelőre még nem találtuk meg a helyes választ."

A lágyszövetek segíthetnek a válaszokban

Ez az új felfedezés azt sugallja, hogy a válasz talán ezeknek a 120 millió évvel ezelőtt élt, ősi madaraknak az érrendszeri felépítésében keresendő.

– tette hozzá Matthew Lamanna. – „Ezek segíthetnek megmagyarázni, hogyan éltek egykor ezek az állatok."

A „nem madárszerű” dinoszauruszoknak esélyük sem volt a túlélésre Forrás: en.wikipedia.org

A lágy szövetek fontosságát megerősítette Jingmai O'Connor is, aki szerint ezek „forradalmasítják azt, hogy hogyan értelmezzük a csontváz maradványait."

A korszakalkotó felfedezést a napokban mutatták be a Gerinces Paleontológia Társaság (Society of Vertebrate Paleontology) éves rendezvényén.