Egyszerre három gép pilótafülkéjéből is látták a rejtélyes objektumot

ufó
A kora reggeli órákban szokatlan fényjelenséget vettek észre a Boeing pilótafülkéjéből (a kép illusztráció)
Vágólapra másolva!
November 9-én pénteken, a kora reggeli órákban a British Airways légitársaság Montrealból Londonba tartó BA94-es járata Boeing 787-sének pilótafülkéjében egy nagyon fényes, és rendkívüli sebességgel haladó ismeretlen objektumra figyelt fel a gép személyzete. Kis idő múlva a közeli légtérben és nagy repülési magasságon haladó másik két utasszállító pilótái is ufót, azaz azonosítatlan repülő tárgyat jelentettek az írországi Shannon körzeti légi irányításának.
Vágólapra másolva!

Fényes volt, és nagyon nagy sebességgel tűnt el

Az Ír Légügyi Hatóság (The Irish Aviation Authority, IAA) jelentése szerint november 9-én pénteken, UTC szerint reggel 07:00-kor a British Airways Montrealból Londonba tartó BA94-es számú járat Boeing 787-es utasszállító gépének kapitánya felvette a kapcsolatot a shannon-i légiirányító központtal.

A kora reggeli órákban szokatlan fényjelenséget vettek észre a Boeing pilótafülkéjéből (a kép illusztráció) Forrás: Christian van Hejst

(Az egyezményes koordinált világidő vagy röviden koordinált világidő, angolul Universal Time Coordinate, rövidítve UTC, az a hivatkozási időzóna, amelyhez a Föld többi időzónáját viszonyítjuk. Az UTC a greenwichi középidőt - GMT- váltotta fel 1961-ben.)

Éjszakai vagy szürkületi körülmények között hamarabb megpillanthatók a sötétben az esetleges szokatlan fényjelenségek Forrás: Origo

A Speedbird 94 hívójelű gép kapitánya az iránt érdeklődött, hogy nem zajlik-e katonai gyakorlat a Boeing 787-es légterében,

mert egy rendkívül fényes, nagy sebességgel mozgó tárgyat észleltek.

A British Airways légitársaság Boeing 787 Dreamliner típusú nagy hatótávolságú utasszállító gépe Forrás: Origo

A légi irányítás és a BA94-es járat pilótafülkéje közti beszélgetést rögzítő hangfelvétel tanúsága szerint az irányítás a következő választ adta a kapitány érdeklődésére: "Semmi sem mutatkozik sem az elsődleges, sem a másodlagos radaron."

A kapitány nyugtázta az irányítás közlését, megjegyezve, hogy az észlelt tárgy „olyan gyorsan mozog".

Az észlelés nagy repülési magasságon történt Forrás: Origo

„Melletted?" – érkezett az újabb kérdés az IAA-tól. "A bal oldalunkon felbukkant, majd gyorsan észak felé fordult" - jelentette a BA94-es járat kapitánya. Néhány pillanattal később pedig a következőket közölte:

Azt is hozzáfűzte, tanakodnak, hogy vajon mi lehet a rejtélyes repülő tárgy.

A Boeing 787-9 típus pilótafülkéje Forrás: YouTube

Bár a Boeing 787-es pilótái úgy gondolták, nem valószínű, hogy az objektum keresztezni fogja a gép irányvonalát, azaz nem áll ütközési pályán,

de mégis megkérdezték a shannoni irányítástól, sikerült-e esetleg azonosítaniuk az objektumot,

ám erre ismét csak negatív választ kaptak, mert a radarképernyőkön továbbra sem mutatkozott a tárgy.

Több objektumot is látunk, ugyanazon a pályán

Közben egy másik utasszállító, a Virgin Airlines Orlandóból Manchesterbe tartó VS76-os járatának ugyancsak bejelentkezett a kapitánya, azt közölve,

ők is látják a szokatlanul nagy sebességgel haladó fényes tárgyat.

A Virgin 76 hívójelű Airbus A330-as személyzete további részletekről is beszámolt az irányításnak.

A Virgin Airbus A330 típusú utasszállítója Forrás: The Holiday Place

A kapitány szerint a megfigyelt tárgy olyan objektum lehetett, amely ismét visszatért a Föld légkörébe.

Majd a következőket jelentette: "Több objektumot láttunk, ugyanolyan típusú pályán... nagyon világosak." Erre egy, a közeli légtérben haladó harmadik gép pilótája is bejelentkezett, aki azt mondta: „Örülök, hogy nem csak én láttam".

A British Airways BA94-es járat radartérképe. Ahol a térképen a gép ikonja látható, ott történt az azonosítatlan repülő objektum észlelése Forrás: AirNav,RadarBox

A VS76 járat kapitánya közben folyamatosan jelentette, hogy miket észlelnek. Elmondta, a gép helyzetéhez képest tizenegy óránál két erős fénygömböt láttak feltűnni,

amelyek először jobbra fordultak, majd nagy sebességgel emelkedni kezdtek.

A pilóta megjegyezte, hogy „csillagászati", legalább Mach 2, vagy még nagyobb volt a sebességük.

Forrás: Elter Tamás

(A Mach egy olyan viszonyszám, amely az adott test sebességének arányát mutatja a hang sebességéhez képest. A Mach 2 kétszeres hangsebességet jelent.)

Az azonosítatlan repülő objektumot észlelt repülőgépek nagy magasságban, FL 280 (28 000 láb), illetve FL 420 (42 000 láb) között repültek.

A szokatlan jelenséget nagy magasságban, a troposzféra határán észlelték a pilóták (a kép illusztráció) Forrás: Elter Tamás

(A repülésben lábban adják meg a magasságot, FL 280 ennek megfelelően 8680 méter, FL 420 pedig 13 020 méter repülési magasságnak felel meg.) Az IAA szóvivője közölte, hogy a november 9-i „szokatlan légi tevékenységgel" kapcsolatos jelentéseket az erre szokásos protokoll szerint „bizalmasan" vizsgálják.

Egyelőre nem beszélhetünk még tudományos ufókutatásról

Az UFO az azonosítatlan repülő tárgy (Unidentified Flying Object) kezdőbetűinek angol betűszava, amelyet olyan repülő objektumok megjelölésére használnak, melyeket nem sikerült egyértelműen azonosítani.

Az ufóészlelések legnagyobb része természetes jelenségekre vezethetők vissza, akad azonban néhány eset, amire nincs elfogadható magyarázat Forrás: Origo

A köznyelvbe is átment kifejezést eredetileg a katonai repülésben alkalmazták, ahol ezt olyan tárgyakra (új típusú ellenséges katonai repülőgép, meteorológiai ballon, stb.) értették, amelyeknek még nem volt tisztázva az eredete.

Az egyik leghíresebb eset az 1947 július 8-i, az Új Mexikóban fekvő Roswell határában történt állítólagos ufóbaleset. Az archív fotón Jesse Marcel őrnagy a légierő helyi bázisán az állítólagos űrjárműből származó roncsmaradványokkal Forrás: AFP/United States Air Force

Az 1950-es évektől kezdve a köznyelvben az ufó megjelölést - az eredeti jelentéstartalmat jelentősen túllépve – már feltételezett földönkívüli űreszközökre, az úgynevezett „repülő csészealjakra" alkalmazták.

A Lockheed-Martin SR-71 Blackbird magassági felderítőgépet futurisztikus formája miatt a repülési kísérletek idején többen is ufónak vélték Forrás: U.S. Air Force

Az ufóészlelések többsége többnyire csillagászati, vagy más ritka magaslégköri, illetve meteorológiai jelenséggel,

esetleg valamilyen kísérleti katonai repülőeszköz tesztelésével hozható összefüggésbe.

Az állítólagos "idegenek", illetve a vélt ufóészlelések mindig szenzációszámba mennek, ami miatt sok az ezzel kapcsolatos visszaélés is Forrás: Origo

Minimális számban azonban léteznek olyan ufómegfigyelések is, amelyeknél az észlelést nem lehet összefüggésbe hozni csillagászati, illetve meteorológiai jelenségekkel, sem pedig katonai kísérletekkel.

A Nevadában fekvő híres szupertitkos katonai kísérleti telep, az 51-es körzet határát jelző tábla. A pletykák szerint a bázis területén őrzik a roswelli ufó maradványait Forrás: FINLAY MCWALTER

Ez utóbbiak hátterét próbálja felfedni a többnyire laikusok által művelt ufológia. Az ufómegfigyelésekről szóló hírek nagy érdeklődésre számíthatnak, amivel rendszeresen vissza is élnek.

Az állítólagos ufóészlelések túlnyomó többsége valamilyen csillagászati, vagy ritka természeti jelenséggel megmagyarázható Forrás: PHOTONONSTOP/INFRA

Ezekre a gyakori visszaélésekre vezethetők vissza a tudósok kételyei a laikusok tudományos igénnyel dokumentálhatatlan elbeszéléseit illetően.

Egyelőre még nem létezik tudományos ufókutatás Forrás: Origo

Egyelőre még nem beszélhetünk tudományos ufókutatásról, mert ahhoz kísérletileg ellenőrizhető, megismételhető feltételekre lenne szükség, amit a jelenségkör magától értetődően nem tud produkálni.

(Forrás: Airlive)