Legendás kutatónő nevét viseli majd az európai marsjáró

space aviation Horizontal
Az európai marsjáró prototípusa
Vágólapra másolva!
Rosalind Franklinről, a DNS-molekula megfejtésében úttörő munkát végző kutatónőről nevezik el az európai marsjárót, amely jövőre indul útnak a vörös bolygóra.
Vágólapra másolva!

Tim Peake amerikai asztronauta közölte a Mars első európai roverének nevét csütörtökön a Londontól északra lévő Airbus gyárban, ahol a műszer készült.

A Cambridge-ben diplomát szerzett Franklin "segített nekünk megérteni a földi életet és most az ő névrokona ugyanezt fogja tenni a Marson" - mondta Chris Skidmore brit tudományos miniszter a marsjáró "keresztelőjén". A briliáns munkát végző, bár sokáig el nem ismert, 20. századi brit tudós nevét egy nyilvános szavazással választották ki, amelyben mintegy 36 ezren vettek részt.

- emelte ki Skidmore.

Rosalind Franklin kutatásait felhasználták a DNS szerkezetéről alkotott 1953-as hipotézis felállításához. A kutatónő 1958-ban, 37 éves korában rákban meghalt. Négy évvel később Maurice Wilkins, James Watson és Francis Crick Nobel-díjat kapott az elméletért, köszönőbeszédükben azonban meg sem említették Franklint.

A kutatáshoz való jelentős hozzájárulását a tudományos könyvekben egészen az 1990-es évekig nem vették figyelembe.

Az új marsjáró a tervek szerint 2021-ben száll le a Marson az ExoMars program keretében. Ez az Európai Űrügynökség (ESO) és az orosz Roszkoszmosz közös projektje.

Az európai marsjáró prototípusa Forrás: AFP/Ben Stansall

A hatkerekű jármű "az élet nyomati keresi a Földön túl" - mondta David Parker, az ESA tudósa. Két méter mélyre fog lefúrni a bolygó felszínén, hogy mintákat vegyen a talajból és elemezze azt.
Napelemek használatával és optikai szenzorok segítségével fogja bejárni a kijelölt terepet. A tudósok közlése szerint bizonyos szintű "intelligenciával" fog rendelkezni, amely révén egyes alapvető döntéseket önállóan hozhat meg.

A rovernek még egy sor komoly teszten kell átesnie, hogy a szakértők biztosra vehessék, hogy túléli a szélsőséges hőmérsékleti viszonyokat és rezgéseket, melyeket el kell tűrnie a több mint 55 millió kilométeres út során.

(MTI/AFP)