Agykárosodást okoz az Ecstasy

Ezt állapították meg a Johns Hopkins Egyetem orvos kutatói, az ártalmatlannak kikiáltott "diszkó-drog" hatásait tanulmányozva. Az Ecstasy - kémiai nevén a MetilénDioxiMetAmfetamin, MDMA - egy hallucinogén (meszkalin) és egy izgatószer (amfetamin) keveréke. A kutatók most arról számolnak be, hogy a szer befolyásolja az agy szerotonin forgalmát. Ez az anyag a hangulat, az emlékezőképesség, a fájdalomérzékelés, az alvás, az étvágy és a szexuális tevékenység szabályozásában egyaránt szerepet játszik.
A kutatócsoportot vezető George Ricaurte ideggyógyász elmondta, hogy most először sikerült az agy szerotonint termelő idegsejtjeit pozitronemissziós tomográffal (PET-tel) közvetlenül megfigyelni. A kutatók olyan molekulákat - úgynevezett szerotoninszállítókat (transzportereket) - céloztak meg, amelyeknek az idegsejtek szerotonin-forgalmának lebonyolítása a feladata. A szervezetbe kerülő MDMA, csakúgy, mint számos szorongásoldó gyógyszer, szintén ezekhez a transzporterekhez kapcsolódik. A PET-vizsgálatok azt mutatták, hogy az Ecstasyt fogyasztókban jóval kevesebb szerotonintranszporter van, mint a szert nem fogyasztó kontrollcsoportban. Azt még nem sikerült egyértelműen eldönteni, hogy az idegsejtek károsodása végleges-e, ám a párhuzamosan végzett állatkísérletek szerint legalábbis tartós. (UniSci Science and Research News)