Egy lépéssel közelebb a férfi fogamzásgátló tablettához<br/>

A Leicester University (Nagy-Britannia) tudósai és genovai kutatók a Nature c. tudományos hetilapban arról számoltak be, hogy egerekben 90%-kal csökkentették a megtermékenyítés hatékonyságát.

Az ondóvezeték és simaizomzata.A genetikailag módosított kísérleti állatokban drámai módon redukálták az ondóvezeték simaizomzatának összehúzódásait serkentő folyamatokat. Az ondóvezeték simaizomzata a szervezet vegetatív idegrostokkal legsűrűbben beidegzett szövetei közé tartozik. (Az ondóvezetéken keresztül kerülnek az érett spermiumok a mellékheréből az ondóba az ejakuláció során, s a vezeték összehúzódása is segíti mozgásukat.) A hatást úgy érték el, hogy az ondóvezeték sejtjeinek felszínéről eltávolították a P2X1 jelzésű fehérjéket. E fehérjék receptorként ("jelfogó készülékként") működnek, s az idegrendszer által kiadott utasítások vételéért felelősek. Működésüket megakadályozva elérhető, hogy az ondóvezeték összehúzódásai jelentős mértékben csökkenjenek. Ennek következtében nem, vagy csak minimális mértékben kerülnek spermiumok a kilövellt ondóba.

A módszer újszerűsége, hogy nem hormonális hatások alapul, s valószínűleg az emberi ondóvezeték fehérjéi esetében is alkalmazható lenne. A kutatók már több folytatnak állatkísérleteket hormonális hatású hím fogamzásgátló gyógyszerekkel, de a súlyos mellékhatások miatt - pl. hosszú távú nemzőképtelenség vagy impotencia kialakulása - kudarcba fulladtak az eddigi erőfeszítések. Az új eljárásnál ilyen veszélyek nem állnak fenn: a kísérleti állatok párzási képességei és hímivarsejtjei nem sérültek. Ráadásul az eljárás ellentétes hatású változata - tehát a P2X1 fehérjék serkentése - a férfi meddőségek egy részének kezelésében is használható lehetne.

Kérdés, hogy a hölgyek maradéktalanul megbíznának-e egy ilyen hatású tablettában. Dr Sally Hope nőgyógyász (Oxford GP) szerint a felfedezés igazán izgalmas és érdekes, de a maga részéről nem tartana elég megbízhatónak egy ilyen tablettát.

A kísérletek rövid leírása a Nature Science Update honlapján.