Kövér egér, sovány egér - csak gének kérdése<br/>

Amerikai kutatók egyetlen gén módosításával elérték, hogy a kísérleti egerek testsúlya a kalóriában igen gazdag étrend hatására sem gyarapodott.

Számos kutatócsoport szeretné feltárni a nyugati országok polgárait egyre nagyobb számban sújtó elhízás okait, illetve kezelést találni rá. Az elhízás következtében számos betegség, főleg keringési rendellenességek alakulhatnak ki.

A jelenlegi kísérletek során dr. Kirin Chada és kollegái (University os Medicine and Dentistry of New Jersey) olyan egereket állítottak elő, amelyekben hiányzott a HMGI-C jelű gén normális változata. Ez a gén a rágcsálók esetében valószínűleg nagy szerepet játszik a sejtek zsírraktározó képességének szabályozásában. Segítségével egyre több sejtben halmozódhat fel zsír a kalóriában gazdag étrend hatására. Más hasonló génekkel együtt fontos szerepe van a normális növekedésben és fejlődésben is.

A kutatók a Nature Geneticstudományos hetilapban számoltak be arról, hogy a hibás génnel született egyedek normálisan növekedtek ugyan, és egyébként egészségesek voltak, testük zsírkészlete viszont csak 10%-a volt a normálisénak. Ekkor kalóriában igen gazdag, "kövér" étrendre fogták őket, amelyet 6 hónapon keresztül fogyasztottak. Testsúlygyarapodás azonban ekkor sem történt, ellentétben a HMGI-C normális változatával rendelkező kontrollcsoport tagjaival, akik súlyosan elhíztak.

Fotó: Nature Genetics.

A kutatók hangsúlyozzák, hogy még sok időbe telhet a módszer emberi alkalmazásának megtalálása, ha ez egyáltalán lehetséges. Egyesek nem tartják kizártnak, hogy hatására felborul a máj zsíranyagcsere-egyensúlya, ami elzsírosodásához vezethet. Chada szerint azonban az egerekben egyelőre nincs jele annak, hogy a máj károsodott volna.

További információk az eredeti sajtóanyagban.