Agysebészet őssejtekkel<br/>

Újabb kutatások eredményei szerint az őssejtek képesek arra, hogy a beteg vagy sérült szövetbe vándoroljanak, s pótolják az elpusztult sejteket. Ez új kezelési távlatokat nyithat az olyan kényes helyeken, mint az agy és a gerincvelő.

Az állatokon elvégzett vizsgálatok egyelőre igen korai fázisban vannak, de az eddigi eredmények az őssejtek újabb ígéretes felhasználási lehetőségét sugallják a jövő orvostudományában.
Az embrionális őssejtekből gyakorlatilag minden sejttípus kialakulhat, de ezek a sejtek különleges kezelést és tenyésztési körülményeket igényelnek, amelynek módszereit világszerte most tanulmányozzák a kutatók.

Dr. Karen Aboody és kollégái (Children's Hospital, Boston) agytumoros egereken kísérletezett őssejtekkel. Azt szerették volna kideríteni, hogy az idegi őssejtek képesek-e hozzáférkőzni a daganatos területhez. Korábbi kutatások ugyanis megmutatták, hogy a megfelelő körülmények között tenyésztett idegi őssejtek képesek vándorolni az agy területén.

Az egerek agyába injekcióval beadott őssejtek "érdeklődést" mutattak a tumor iránt: néhány hét múlva a beteg területre vándoroltak. A beadás helyétől, tehát a tumortól való távolságtól függetlenül mindig megindultak a "célpont" irányába. Aboody véleménye szerint valami vonzhatja őket a tumor vagy az általa okozott pusztítás helyére.

Az agytumorok a mai módszerekkel gyakorlatilag kezelhetetlenek, s elkerülhetetlenül halálhoz vezetnek. A kutatók szerint az őssejtek megoldást jelenthetnek, amennyiben egyféle "szállítóeszközként" használják fel őket a jövőben, gyógyszereket juttatva a daganat területére. Lehetőség nyílna génterápiás eljárásokra is, amelyek szintén az őssejtekhez kapcsolva jutnának el a daganathoz.

Az őssejtek egy másik alkalmazási módjára dr. Todd Stewart és csapata (Washington University School of Medicine, St. Louis) világított rá, a központi idegrendszer másik részét, a gerincvelőt vizsgálva. 40 kísérleti patkánynál mesterségesen roncsolták a gerincvelőt, majd kilenc nap múlva a patkányok felének gerincvelőjébe őssejteket jutattak. Három hét múlva az őssejtekkel kezelt állatok egyértelműen jobb mozgásképességet mutattak, mint a kontrollcsoportban lévő társaik.

A kutatók szerint ez egyértelműen arra utal, hogy a gerincvelő sérült idegi kapcsolatai részben regenerálódtak. Lehetséges, hogy az őssejtek az elpusztult vagy károsodott sejtek által kibocsátott kémiai jelzésekre reagálnak, s ennek hatására pótolják őket. Az őssejt-terápia tehát a kényes idegrendszeri sérülések kezelésében is hatékony lehet a jövőben.

Az őssejtek

Őssejt-kolóniák különböző fejlődési állapotokban.Az őssejtek olyan sejtek, amelyek az embrionális fejlődés során egy adott fejlődési irányban már elkötelezték magukat, de még nem differenciálódtak. A differenciálódás során az őssejtek osztódásával kialakuló sejtvonalak az adott sejttípusra jellemző alaktani és működési jellegeket vesznek fel, s ezeket életük végéig megtartják, miközben osztódási képességüket elvesztik. Az őssejtek azonban megtartják osztódási képességüket, így képesek pótolni az adott fejlődési vonal sejtjeit. Ennek egyik legismertebb példája, amikor egy bizonyos típusú fehérvérűségben szenvedő beteg a csontvelő-átültetés során új, egészséges vérképző őssejteket kap, amelyek létrehozzák a vörösvértestek, fehérvérsejtek és vérlemezkék új, egészséges vonalait.

A Science magazin az elmúlt évek egyik legnagyobb tudományos eredményeként üdvözölte azt a felfedezést, miszerint emberi embriókból kinyert őssejteket laboratóriumi körülmények között is lehetséges tenyészteni. A tudósok most az őssejtek felhasználásának lehetséges módjait keresik, amelyek fő célja, hogy különféle szövetek sejtjeit állítsák elő. Az embrionális őssejteket azonban nehéz elkülöníteni és tenyészteni. Kinyerhetőek abortuszon átesett embriókból és mesterséges megtermékenyítéssel foglalkozó programok meghagyott embrióiból, ám ez a legtöbb országban illegális, és komoly etikai aggályok merültek fel.

Agytumor - linkgyűjtemény. Az aktuális híranyag angol nyelven.

2000. április 5. Ausztrál kutatóknak első ízben sikerült elérniük, hogy emberi embriók őssejtjeiből szabályozott körülmények között kifejlett idegsejteket állítsanak elő laboratóriumban. 2000. április 3. A brit kormány várhatóan engedélyezni fogja emberi embrió klónozását olyan orvosi kutatási célokra, amelyek arra irányulnak, hogy szöveteket hozzanak létre a legkülönbözőbb betegségek kezelésére.