Hatékony teszt a rák kezelésében<br/>

Egy brit kutatók által kipróbált teszt segítségével megjósolható, mely betegeknél lehetnek hatékonyak a legáltalánosabb kemoterápiás kezelések.

Az általánosan használt daganatellenes gyógyszerek hatását a sejtek azon természetes képessége gátolja, hogy bizonyos határok között képesek megjavítani sérült genetikai állományukat, vagyis képesek "karbantartani" DNS molekuláikat. A folyamatban az egyik kulcsszereplő az MGMT jelzésű gén (O6-metilguanin-DNS metiltranszferáz), amely az alkilező kemoterápiás szerek hatása elleni reparációs mechanizmus beindításáért felel (az alkilezőszerek a rákos sejt génjeihez kapcsolódva olyan elváltozásokat okoznak, amelyek annak halálához vezethetnek).

A teszt, amelyet agytumoros betegeken próbáltak ki, annak megállapítására képes, hogy a szóban forgó génhez (pontosabban annak promoteréhez) kapcsolódik-e metilcsoport (CH3). (A promoter szakasz szabályozza a gén aktivitását, ugyanis itt kezdődik meg a DNS információtartalmának átírása RNS molekulára, ami a fehérjeszintézis első lépése.) Már korábban ismert volt, hogy a promoter metilált állapotában a gén a rákos sejtekben "elhallgat". A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a promoterek metilációja és a kemoterápiás szerekre való nagyobb fogékonyság között bizonyítható-e a kapcsolat.

A kutatások szerint a teszt azoknál a betegeknél hozott pozitív eredményt (vagyis mutatta ki a promoter metilált állapotát), akik sokkal fogékonyabbak voltak a kemoterápiás kezelésekre, s egy hároméves követési időszakban tízszer kisebb halandósági arány jellemezte őket azokhoz képest, akiknél a teszt negatív lett. Az eredmény magyarázata, hogy amennyiben a promoterhez nem kapcsolódik metilcsoport, a gén aktív és hatékonyan működteti az önjavító folyamatokat, így a gyógyszerek sokkal kevésbé eredményesek.

A vizsgálatokat elvégző brit Virco cég kutatói remélik, hogy a teszt rövid időn belül az orvosi gyakorlatban is alkalmazható lesz, új diagnosztikai eszközként. Segítségével az orvosok még hatékonyabban tervezhetik meg az egyes betegek kezelési stratégiáját. Már folyik olyan hatóanyagok fejlesztése is, amelyek gátolni képesek az MGMT gént, s újra fogékonnyá tehetik a betegeket a kemoterápiás kezelésekre.

A kutatási eredmények a New England Journal of Medicine c. szaklapban jelentek meg.

A kutatók beszámolójának kivonata a New England Journal of Medicine c. szaklapban.