Nyughatatlan fehérjék

A biológiakönyvekben a fehérjék statikus szerkezetű molekulákként szerepelnek. Új vizsgálatok alapján azonban olyannyira dinamikusak tűnnek, hogy szinte folyadékoknak tekinthetők.

Egy fehérje belsejében (illusztráció)
A Pennsylvania Egyetem kutatói a Nature c. tudományos hetilap legfrissebb számában számolnak be a fehérjemolekulák belső szerkezetének vizsgálatáról. "Minden mozgásban van, s ez a mozgás állandó és igen gyors" - mondja A. Joshua Ward, a Nature cikkének vezető szerzője, hozzátéve, hogy e mozgások igen nagy hatással lehetnek a molekulák funkcióira is. Ward szerint eredményeik egy új és igen hosszú kutatássorozat első lépését jelentik, amelynek révén alapvetően változhat meg a fehérjék működéséről szerzett tudásunk.

A kutatók 13 különböző hőmérsékleten vizsgálták a molekulák belső szerkezetét, a korábbiaknál részletesebb képet nyújtó módszerrel ( mágneses magrezonancia-képalkotás). Az így nyert adatok a belső mozgások sokkal nagyobb skáláját tárták fel, amelyek jellege szoros összefüggést mutatott a hőmérsékleti értékekkel.

A fehérjék - amellett, hogy számos szerkezeti elemet találunk közöttük - a szervezetben lejátszódó biokémiai folyamatokat katalizálják enzimekként, így a sejtek működésének alapvető elemeit képezik.

Az általános elgondolás szerint a fehérjék szerkezete határozza meg funkciójukat, s mindegyikük egyedi biológiai aktivitással rendelkezik. Úgy tűnik azonban, hogy a fehérjék folyamatosan változnak - s ezek a változások szintén meghatározóak lehetnek aktivitásuk szempontjából.

További információk angol nyelven az UniSci honlapján.

2001. május 19. Az utóbbi években a kutatók nagyszerű eredményeket értek el a riboszómák vizsgálatában. Egyre jobb minőségű és részletesebb képeket sikerült készíteni e minden sejtben megtalálható, kulcsfontosságú sejtalkotókról, amelyek a fehérjeszintézis színhelyei. A Science tudományos hetilap 2001. május 11-i számában két beszámoló is megjelent a riboszómákról, amelyek egyrészt új információkat nyújtanak, másrészt az antibiotikumok hatásmechanizmusáról is részletesebb képet tárnak elénk.