Megtalálták a magas életkorra hajlamosító géneket

Amerikai kutatók meghatározták azoknak a géneknek a helyzetét, amelyek lehetővé teszik magas életkor elérését.

Azok a gének, amelyek lehetővé teszik, hogy az ember 90 vagy 100 évet, esetleg még nagyobb kort érjen meg, a 4. számú kromoszóma egyik szűken körülhatárolt tartományában vannak - számoltak be a tudósok a Proceedings of the National Academy of Sciences amerikai tudományos folyóirat legújabb számának hasábjain.

Az eddigi feltételezésekkel ellentétben nem gének százainak van döntő jelentősége a szokatlanul magas életkor elérése szempontjából, hanem csupán néhánynak. Még az is lehet, hogy mindössze egyetlen gén a magas életkor felelőse - olvasható a dpa által idézett cikkben.

A kutatók az remélik, hogy a gének működésének pontosabb megértésével nem csupán az emberi sejtekben zajló olyan folyamatokat tudják tisztázni, amelyek lehetővé teszik magas életkor elérését. E tudás segítésével talán kifejleszthetők gyógyszerek is, amelyek ezeknek a géneknek a hatását akkor is képesek utánozni, ha az egyén nem örökölt magas életkor elérésre való hajlamot.

A Harvard Egyetem, a Beth Israel Deaconess Medical Center és a bostoni Whitehead Institute, valamint a Howard Hughes Medical Center és a New Jersey amerikai szövetségi állambeli Rutgers Egyetem kutatói 137 olyan testvérpár örökítő állományát hasonlították össze, akik kimondottan magas életkort éltek meg. A vizsgálatba bevont testvérek egyikének legalább 98 évesnek kellett lennie, öccsüknek viszont legalább 91, húguknak legalább 95 éves kort kellett megélnie.