Áthatolás a baktériumok páncélján

A baktériumok ellenálló képessége egyre csökkenti a használatos antibiotikumok hatékonyságát, ami egyre újabb és újabb antibiotikumok keresésére és előállítására kényszeríti a gyógyszerkutatókat. - költséges versenyben nagy előnyt jelentene a kutatóknak, ha tudnák, hogyan védekeznek a baktériumok.

Az amerikai Duke Egyetemen Christian Raetz biokémikus és munkatársai új enzim felfedezéséről számoltak be, amely egy szokatlan, amino-arabinóznak nevezett cukormolekulát segít kapcsolódni a baktérium burkolatát képező A lipidhez.

Ennek eredményeként csökken a baktériumburkolat negatív töltésének mennyisége, ami azzal jár, hogy a pozitív töltésű részeket tartalmazó antibiotikum-molekulák kevésbé tapadnak a baktérium burkolatához, s így természetesen kisebb az esélyük, hogy behatoljanak a kórokozóba és elpusztítsák.

Egyelőre nem tudják, hogyan keletkezik a különös cukor és az általuk felfedezett enzim. Más kutatók eddigi vizsgálataiból ismeretes, hogy a rezisztencia a baktérium sok, ismeretlen funkciójú génjének aktiválódásával jár együtt.

A Duke Egyetem kutatói egy konkrét antibiotikumra rezisztens szalmonellatörzs esetén genetikai és biokémiai analízissel pontosan meg tudták határozni a baktérium genomjának azt a részét, amely lehetővé teszi az amino-arabinóz beépülését a lipid A-ba. Hasonló eredményekhez jutottak egy rezisztens Escheria coli-törzs esetén is. Remélik, képesek lesznek felderíteni a metabolizmus teljes folyamatát, s ezzel olyan antibiotikumokat lehet majd tervezni és előállítani, amelyek át tudnak hatolni a baktériumok "páncélján".