Új lépfene-gyógyszerek a láthatáron

Amerikai kutatók két olyan felfedezést tettek, amelyek új típusú lépfene-gyógyszerek alapját képezheti.

A bioterrorizmustól való félelem árnyékában a kutatók megfeszített erővel dolgoznak jobb és hatékonyabb lépfene-gyógyszerek előállításán. A Nature két olyan új eredményről számol be, amely új és nagyon fontos frontot nyithat a lépfene elleni harcban.

A lépfene ellen jelenleg alkalmazott antibiotikumok magát a kórokozót, vagyis a baktériumot pusztítják el. A közvetlen veszélyt azonban a baktérium (Bacillus anthracis) által termelt méreganyag (toxin) jelenti, amely elpusztítja az immunrendszer sejtjeit, s gyakran halállal végződő vérmérgezéshez vezet.

A két új felfedezés alapján olyan gyógyszereket lehetne kifejleszteni, amelyek magát a toxint gátolják, s az antibiotikumokkal együtt lehetne alkalmazni őket.

John Young (University of Wisconsin, Madison) és kollégái egy olyan fehérjét azonosítottak az emberi sejtek felszínén, amelyhez a lépfene toxinja hozzákapcsolódik. E fehérje tehát receptorként ("sejtfelszíni dokkolóhelyként") működik. Az eddigi laboratóriumi kísérletekből kiderült, hogy a receptor mesterségesen előállított formájának alkalmazása "felszívja" a mérget, ezáltal megvédi a sejteket. A mesterséges receptor ugyanis egyfajta csaliként működik: a méreganyag molekulái ezekkel kapcsolódnak össze, így már nem jut belőlük (vagy nem elég) a sejtek igazi receptoraira.

A toxinnak működési szempontból két alapvető része van. Az egyik szolgálja a receptorokhoz való csatlakozást, aminek hatására a sejt membránja átlyukad, s a sejt belsejébe juthat a toxin másik, "halálos faktora", ami odabent elpusztítja a fehérjéket. Robert Liddington (The Burnham Institute, La Jolla, Kalifornia) és csapata feltérképezte a halálos faktor szerkezetét. Ez lehetővé teszi, hogy megkezdjék olyan gyógyszermolekulák tervezését, amely a faktorhoz hozzákötődve blokkolja annak aktivitását.

Mint látható, egyelőre csak alapkutatásokról van szó. Young és Liddington is hangsúlyozza, hogy a jelenlegi helyzetben felfedezéseiknek még nem lesz gyakorlati jelentősége, hiszen a legoptimistább becslések szerint is egy évbe telik, míg a kísérletek bármiféle eredményt hoznak.

A kutatók szerint a jövőbeli hasonló események miatt fontos új típusú gyógyszerek fejlesztése. Bizonyosra vehető ugyanis, hogy a jelenlegi kezelések hatására több rezisztens törzs is meg fog jelenni, amelyekre nem hatnak a mostani antibiotikumok, s akkor még nem is számoltunk az ellenálló törzsek tudatos előállításával, illetve létezésével.

A baktérium toxinjára közvetlenül ható gyógyszerek azonban a baktérium antibiotikum-rezisztenciájától függetlenül hatnak, hacsak nem végeznek olyan genetikai módosítást, amely magának a toxinnak a szerkezetét módosítja. Szakértők szerint azonban ehhez olyan tudás és felszerelés szükséges, amely jelenleg nem áll a terrorista-csoportok rendelkezésére, illetve ez a jövőben is igen valószínűtlennek tűnik.

Összegezve: a lépfene ellen a gyógyszerek egészen új arzenáljára van szükség - új antibiotikumokra, a toxinra közvetlenül ható anyagokra és a jelenleginél egyszerűbb vakcinációs eljárásra. Mindez sok kutatást és sok pénzt igényel.

Anthrax action shapes up
Angol nyelvű információk és a két felfedezésről részletesen beszámoló cikkek hivatkozásai a Nature Science Update honlapján.

Lépfenétől retteg a világ és már Magyarország is - az [origo] dossziéja
Az Egyesült Államokat ért terrortámadás után a lépfene tartja rettegésben az amerikaiakat. Mára azonban már az európai államokban is egyre több helyről érkeznek riasztó hírek. Az [origo] dossziéjában mindent megtalál a lépfenével kapcsolatban.