Sikeresen gátolták a HIV-vírus átadását szexuális partnerek között

Amerikai kutatók drámai módon csökkentették a fehérvérsejtekben megbújó HIV-vírusok továbbterjedési képességét.

Szexuális partnerek között két alapvető módon adódhat tovább az AIDS-et okozó HIV-vírus. A szexuális aktus során egyrészt szabad formában kerülhet be az egészséges személy testébe a fertőzött partnerről - a vírus terjedésének megállítására tett próbálkozások eddig jórészt erre az esetre koncentráltak. Létezik azonban egy másik, kevéssé ismert módja a fertőzésnek, a fehérvérsejtekben megbúvó vírusok formájában. Ez a "trójai faló esete": a fertőzött személyek ondójában vagy hüvelyváladékában olyan - egyébként egészséges - fehérvérsejtek vannak, amelyekben ott lapul a gyilkos kórokozó. Számos eddigi tanulmány arra utal, hogy a sejtekhez kötött formában a HIV fertőzőképesebb lehet.

A Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health kutatói jelentős lépést tettek az eddigiekben kevéssé vizsgált terjedési mód blokkolására. Felfedezésüket az tette lehetővé, hogy sikerült kifejleszteniük egy olyan állati modellt, amelyben a vírus csak sejtekhez kötött formában terjedt, szabad állapotban nem. Rövidesen meg is találták azt a molekulát, amelynek alkalmazása drámai módon csökkentette a vírus terjedési képességét.

A kutatók a ciklodextrin molekulák egyik típusára (béta-ciklodextrin) összpontosítottak. Erről ugyanis korábban már kiderült, hogy a szabad vírusok terjedésének gátlásában kitűnő hatása van (lásd korábbi cikkünket). A ciklodextrinek olyan poliszacharidok, amelyek gyűrűket alakítanak ki. A gyűrű belseje víztaszító (hidrofób) tulajdonságú, így nagyszerű helyet jelent más hidrofób molekuláknak, például a koleszterinnek. A ciklodextrin képes kivonni a sejtek membránjából a koleszterint, ami viszont a HIV számára szükséges a sejtekből való kijutáshoz, illetve az új sejtekbe történő belépéshez.

A ciklodextrineket évek óta alkalmazzák az emberi gyógyászatban - a beléjük zárt hidrofób hatóanyagok célba juttatására. Klinikai szempontból biztonságosak, s nem mérgezőek a sejtekre. Az új eredmények alapján - akárcsak a szabad vírusok elleni küzdelem esetében - a hüvely falán lennének alkalmazhatók, akár a közösülés előtt közvetlenül használatos krém formájában, akár több héten át hordható, a hatóanyagot lassan és folyamatosan kieresztő, méhnyakra ültethető eszközként.

A kutatók részletes beszámolója a Journal of Clinical Investigation c. szaklap 20002. januári számában jelent meg.

Blocking Transmission Of HIV Virus Between Partners
Angol nyelvű beszámoló a UniSci honlapján.

Korábban az [origo]-ban:

Megállították a HIV-fertőzést
2001.07.30. Amerikai kutatók felfedezték, hogy a HIV-vírus koleszterint igényel a fertőzéshez, mind a sejtbe való bejutás, mind az onnét történő kijutás során. A koleszterin sejthártyából való eltávolításával teljesen blokkolták a vírus terjedését.