Gének triumvirátusa a tüdőrák ellen

Amerikai kutatók tízéves munkájának eredménye három igen hatékony daganatelnyomó gén felfedezése. A nagyszerű kísérleti eredmények után a klinikai próbák egy éven belül megkezdődnek.

A Texasi Egyetem két kutatócsoportjának közös eredménye az a felfedezés, amely a Cancer Research (Rákkutatás) c. szaklap 2002. május 1-jei számában jelent meg. A kutatók három ún. tumorszupresszor (daganatelnyomó) gént azonosítottak a 3. emberi kromoszómán. A gének terápiás alkalmazása drámai módon csökkentette a tumorok növekedését az emberi tüdőrák modellezésére használt kísérleti egerekben, a tumorsejteket öngyilkosságra késztetve. Az emberi alkalmazás tesztelése (klinikai próbák) a gének egyikével fél-egy éven belül megkezdődnek - ehhez az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet egyik bizottsága a napokban adta jóváhagyását.

A nagyszerű eredmények mögött 10 éves kutatómunka áll. A kísérletek elején 20 olyan génből indultak ki, amelyeket potenciális tumorszupresszoroknak gondoltak. Vizsgálatuk a 3. kromoszóma egy kis szakaszára terelte a kutatók figyelmét, ahol végül is nyolc lehetséges daganatelnyomó gént azonosítottak.

Ezek további tanulmányozása során kiderült, hogy közülük három - 101F6, NPRL2 és FUS1 jelzéssel - igen hatékony a tüdőrák ellen: az egerekben nem csupán gátolták a tumorok növekedését és az áttétek kialakulását, de a tumorsejtekben beindították a programozott sejthalál folyamatát is. Ugyanakkor a normális sejtek működését nem befolyásolták.

A gének hatását olyan egérmodelleken tesztelték, amelyekbe emberi tüdőrákos sejteket juttattak. A géneket egy genetikai módosítással ártalmatlanná tett adenovírussal juttatták be a sejtekbe. Az eredmények alapján a vírus nem okozott csalódást: elég gént tudott bevinni a sejtekbe, s káros mellékhatásokat sem tapasztaltak. Az egerek a megismételt kezelésekre - újabb és újabb rákos sejtek bejuttatása után - is nagyon jól reagáltak.

A felfedezésnek nem csupán a kezeléseknél, de a megelőzéseknél is nagy szerepe lehet a jövőben. A 3-as kromoszóma e régiójának rendellenes működése - vagyis az itt elhelyezkedő tumorszupresszor gének kiesése - ugyanis a tüdőrák folyamatának egyik legelső jele lehet, ami már akkor bekövetkezik, amikor a tüdőszövet még teljesen épnek tűnik. A génterápia célja pontosan az, hogy a kiesett gének hatását pótolják.

UT Southwestern, M.D. Anderson Researchers Identify Lung-Cancer Tumor Suppressor Genes
További angol nyelvű információk a ScienceDaily honlapján.

A tüdőrák korai felismerésének lehetősége
2002. március 13. A tumor terjedésében szerepet játszó molekula mennyiségének mérése a tüdőrák korai kimutatását teheti lehetővé.

Miért halunk meg 2020-ban?
2002. április 26. Hans Guski, a berlini Charité Kórház patológusa szerint a tüdőrák ma már nem férfibetegség, s ez is jelzi, hogy változik a betegségek spektruma az időben. Egyre több az olyan járványkutató, aki nemcsak a múlt betegségeit tanulmányozza, hanem modellszámításokkal igyekszik előre jelezni, hogy a jövőben főleg milyen betegségekben halnak meg az emberek.