Elkészült egy természetes gyógyszergyár genetikai térképe

Leolvasták a legnagyobb antibiotikum-termelő gépezetet.

Brit tudósoknak sikerült felderíteniük a Streptomyces coelicolor talajbaktérium genetikai állományát. A család más baktériumaival együtt ő választja ki az ismert természetes antibiotikumok kétharmadát. Ezenkívül olyan anyagokat is előállít, amelyeket daganatos betegségek kezelésére vagy a szervátültetés utáni kilökődések megakadályozására használnak. A genetikai állomány eddigi tanulmányozása során kiderült, hogy a baktérium speciális körülmények között további 17-18, esetleg hasznos tulajdonsággal rendelkező anyagot szintetizálhat.

A kutatásokat, amelyekre kétmillió fontsterlinget fordítottak, Sir David Hopwood, a noridge-i Innes Center tudósa vezetésével folytatták. Bebizonyosodott, hogy a baktérium genetikai kódja 8 millió "betűt" (bázispárt) tartalmaz, s génjei 20 csoportba rendeződnek. A gének mennyisége mintegy kétszerese az átlagos talajbaktériumokénak.

A baktérium genetikai térképének ismeretében az antibiotikumok és más gyógyhatású készítmények szintézise, amelyekre a jelenlegi medicinának egyre égetőbb szüksége van, lényegesen könnyebbé válhat.

A Streptomyces coelicolor genetikai kódjával kapcsolatos információkat a Nature 2002. május 9-ei száma tartalmazza.