Genetikailag módosított szúnyogok kudarca

A genetikailag módosított, ezáltal a maláriával szemben ellenálló szúnyogok az eddigi tapasztalatok szerint sajnos nem képesek hosszabb ideig fennmaradni természetes körülmények között.

Brit kutatók, akik laboratóriumban ilyen szúnyogokat hoztak létre, rájöttek, hogy a genetikailag megváltoztatott szúnyogoknak semmi esélyük nincs fajuk eredeti példányaival szemben a szabad természetben folytatott versenyben - olvasható a Nature című brit tudományos folyóirat legújabb számában.

A tudósok laboratóriumi szúnyogjaikba olyan gént juttatnak be, amely megakadályozza, hogy kifejlődjék bennük a malária kórokozója. A kutatók reményei szerint a malária-ellenes gén meghonosodhat majd a szabadban élő szúnyogpopulációk egymást követő nemzedékeiben.

A kutatók négy szúnyogtípust hoztak létre speciális génekkel - a maláriaellenes gének mellett a gének egy másik típusa világító fehérjéket termelt, amelyek segítségével nyomon lehetett követni a gének aktivitását. Amikor azonban ezek a módosított szúnyogok kapcsolatba kerültek szabadon élő fajtársaikkal, négy generáció után az új géneknek már egyikét sem lehetett bennük kimutatni. A szabadban élő szúnyogok elűzéséhez egyetlen helyre módosított rovarok millióit kellett folyamatosan kihelyezni.

Andrea Crisanti, a kutatás vezetője most azt tervezi, hogy genetikailag módosított szúnyogokat laboratóriumban keresztez szabadon élőkkel, és kiválasztja azokat az utódokat, amelyek megőrizték szervezetükben a malária-ellenes gént. Ezek, reméli, annyira életképesek lehetnek, hogy "leválthatják" a maláriát terjesztő szúnyogokat.