ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:











Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Így szállhatunk fel a jövő vonataira - videó

Ügyetlen szuperorganizmus lehetett a mai élőlények közös őse

Sokkoló módszer a nanopórusos anyagok előállítására

Egyelőre a Föld vezeti a bolygók új listáját

A legősibb csillós egysejtűek fosszíliáit fedezték fel
Gyorskeresés









A folsav csökkenti a gyerek-leukémia kockázatát
2003. április 24., csütörtök, 13:45|Utolsó módosítás: 2003. április 24., csütörtök, 13:51

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Brit kutatók a folsav újabb előnyös hatására hívják fel a figyelmet: eredményeik szerint a születendő gyermeknél jelentősen csökken a leukémia kialakulásának kockázata, ha a méhben magas folsav-koncentrációnak vannak kitéve.


Forrás: duke.eduA folsavról már régóta tudják, hogy csökkenti a magzati agykárosodások kialakulásának kockázatát, ezért fogyasztása kismamáknak szinte kötelező. Újabban felmerült az is, hogy számottevő védelmet nyújt a Down-kór ellen is.

Hiánya felnőttekben is összefüggésbe hozható néhány daganatféleség, például az emlő- és bélrák kialakulásával, mivel nem megfelelő szintje esetén gyakoribb a DNS-molekulák (kromoszómák) károsodásának felhalmozódása.

A gyermekeket érintő daganatoknál számos esetben a születés előtti kromoszómahibákkal áll kapcsolatban a betegség kialakulása. A brit Institute of Cancer Research kutatói azt vizsgálták, milyen kapcsolatban áll a magzatot érő folsavszint és a leukémia kialakulásának esélye.

Vizsgálataikat a MTHFR jelzésű enzimre összpontosították. Ez az enzim bontja a folsavat, így csökkenti annak szintjét. Néhány emberben azonban - genetikai eltérés miatt - az enzim inaktív, így magasabb folsavszint jellemzi őket.

A kutatók több száz leukémiás és egészséges gyermek genetikai jellemzőit vizsgálták meg, és azt tapasztalták, hogy az inaktív enzimmel rendelkezők között jóval alacsonyabb a leukémia kialakulásának esélye, mint azoknál, akik a normál enzimmel, illetve az azt kódoló normál génnel rendelkeznek.

Azok a kismamák tehát, akik rendszeresen fogyasztanak folsavat a terhesség alatt, csökkenthetik gyermekük leukémia-kockázatát is. Egy ausztrál tanulmány ezt máris megerősítette: itt a kockázat körülbelül a felére csökkent.

* * *

A babavárás alatt a leginkább a folsav-szükséglet nő. Ez a tulajdonképpeni "magzatvédő vitamin", azaz szedését már a babavárás előtt 1-2 hónappal, majd végig a terheség és a szotatás alatt szokták ajánlani, mert egyes kutatási eredmények szerint több fejlődési rendellenesség megelőzésében segít. A terhesség alatt a korábbi több mint kétszeresére, szoptatás alatt pedig körülbelül másfélszeresére van szükség. Ha valaki nagy mennyiségű C vitamint is szed (nem eszik, hanem szed), még többre van szüksége. További információk

[origo]



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Ókori kincsek

Fosztogatók az Egyiptomi Múzeum felbecsülhetetlen értékű kincseit lopták és pusztították el.

Szabad-e visszaadni Egyiptomnak az emberi történelem felbecsülhetetlen emlékeit?

Igen, már rég kellett volna
Nem
Csak ha rendeződik a helyzet Egyiptomban

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!