A biztonságosabb HIV-vírus titkai

Néhány emberben a HIV-vírus nem alakít ki AIDS-betegséget. Amerikai kutatók szerint most már tudjuk, hogy miben kell keresnünk ennek egyik legfőbb okát.

Mint az köztudott, a HIV-fertőzés hatására a szervezet immunrendszerének kulcsfontosságú sejtjei elpusztulnak, így a védekező mechanizmusok hatékonysága csökken. Ez az, ami teret enged egyéb kórokozóknak és káros sejtfolyamatoknak, s kialakul az AIDS-betegség.

Amennyiben azonban az immunsejtek száma nem csökken, akkor valaki úgy is hordozhatja a legtöbb esetben halálos vírust, hogy nem betegszik meg.

A Mayo Klinika (Minnesota, USA) kutatói szerint e ritka esetek hátterében a vírus bizonyos génjének mutációja húzódik meg az okok egyikeként, amelynek következtében sokkal kevésbé veszélyes HIV-változat alakul ki. A kutatók a Vpr jelzésű gént vizsgálták, amely véleményük szerint kulcsszerepet játszik abban, hogy a vírus által megtámadott immunsejtek elpusztuljanak. A sejttenyészeteken végzett kísérletek során kiderült, hogy a gén egyik mutáns változata sokkal kevésbé hatékony gyilkossá alakítja a kórokozót.

Dr. Andrew Badley, a kutatások vezetője a BBC-nek elmondta: e mutáció fontos szerepet játszhat abban, hogy egyes fertőzöttek nem betegednek meg, s a felfedezés új lehetőségeket nyithat majd a betegség kezelésében is.

A részletes beszámoló a Journal of Clinical Investigation c. szaklapban jelent meg.