ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:









Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Így szállhatunk fel a jövő vonataira - videó

Ügyetlen szuperorganizmus lehetett a mai élőlények közös őse

Sokkoló módszer a nanopórusos anyagok előállítására

Egyelőre a Föld vezeti a bolygók új listáját

A legősibb csillós egysejtűek fosszíliáit fedezték fel
Gyorskeresés









Újabb súlyos csapás a mesterséges táplálék-kiegészítőkre
2003. július 23., szerda, 12:51|Utolsó módosítás: 2003. július 24., csütörtök, 11:04

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Egy nagyszabású vizsgálat követési eredményei szerint sem a béta-karotin, sem az E-vitamin leggyakoribb formája (alfa-tokoferol), pontosabban ezek mesterséges adagolása nem fejtett ki védőhatást férfi dohányosokban a rákkal szemben a szedésüket követő nyolc éves időszakban. Sőt, újabb adatok támasztják alá, hogy a mesterségesen bevitt béta-karotin éppen ellentétes hatást válthat ki.


1/3. oldal >>

1985 és 1993 folytatták le Finnországban azt a nagyszabású vizsgálatot, amelyben két ún. antioxidáns-molekula (tehát a sejteket károsító ún. szabadgyökök ellen védő anyag) hatását tanulmányozták 29 133 férfi dohányosban. Arra voltak kíváncsiak, hogy a béta-karotin és az E-vitamin leggyakoribb formája, az ún. alfa-tokoferol akadályozza-e a daganatok kialakulását. A vizsgálat placebo-kontrollált volt, ami azt jelenti, hogy a vizsgálatban résztvevők egy része a két antioxidáns egyikét vagy mindkettőt kapta (20 milligramm béta-karotint és/vagy 50 milligramm alfa-tokoferolt, 5-8 éven keresztül naponta), a többiek pedig ugyanolyan, de hatóanyagot nem tartalmazó tablettákat (a vizsgált személyek nem tudták, ki milyen tablettát kap).


Linktár


Táplálék-kiegészítők a Katalógusban

Az 1994-ben megjelent értékelés nagy meglepetést keltett, mivel a béta-karotin ilyen formában történő alkalmazását - a várakozásokkal ellentétben -összefüggésbe lehetett hozni a tüdőrák gyakoribb kialakulásával: a béta-karotint szedők körében 17%-kal magasabb tüdőrák-előfordulást és 8%-kal nagyobb halálozást regisztráltak. Az alfa-tokoferol nem befolyásolta a tüdőrák előfordulási gyakoriságát, ám a prosztatarák előfordulása itt 34%-kal csökkent.

Az antioxidánsok alkalmazásának befejezése után, egy nyolc évig tartó követési időszak során tovább vizsgálták a rákelőfordulás és a halálozás alakulását, 25 563 személy körében.

Megállapították, hogy az alfa-tokoferol szedés alatt tapasztalt hatása már az elején megszűnt, s nem nyújtott védőhatást a daganatok kialakulása ellen. Csökkent a béta-karotin hatása is, de a követési időszakban is több halálozás fordult elő azok között, akik béta-karotint kaptak.

A vizsgálat megerősíti egy 1996-ban befejezett másik, hasonló jellegű vizsgálat eredményét, s további fontos adalékkal szolgál azok véleményéhez, akik szerint a dohányosoknak (férfiaknak és nőknek egyaránt) kerülni kell a béta-karotint, pontosabban annak mesterségesen, táplálék-kiegészítőkkel bevitt változatát.

A részletes beszámoló a Journal of the American Medical Association 2003. július 23-30-ai számában jelenik meg.


1/3 következő oldal >>

1. Újabb súlyos csapás a mesterséges táplálék-kiegészítőkre

2. Természetes és mesterséges béta-karotin

3. Vitaminok, nyomelemek - szedjünk-e táplálék-kiegészítőket?



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Ókori kincsek

Fosztogatók az Egyiptomi Múzeum felbecsülhetetlen értékű kincseit lopták és pusztították el.

Szabad-e visszaadni Egyiptomnak az emberi történelem felbecsülhetetlen emlékeit?

Igen, már rég kellett volna
Nem
Csak ha rendeződik a helyzet Egyiptomban

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!