Első ízben azonosítottak agyi tumor-őssejteket

A kanadai  The Hospital for Sick Children és a University of Toronto kutatóinak első ízben sikerült izolálniuk agydaganatból (jó- és rosszindulatú daganatokból egyaránt) tumor-őssejteket. A részletes beszámoló a Cancer Research 2003. szeptember 15-ei számában jelent meg.
Daganatok.hu - Őszintén a daganatos betegségekrőlhttp://www.daganatok.hu

Az agydaganatok tumor-őssejtjeinek felfedezése azt jelenti, hogy a daganat sejtjeinek csak egy kis része, egy meghibásodott őssejt-populáció lehet az, ami felelős a rákos folyamat irányításáért. A jelenlegi terápiák azért lehetnek hatástalanok, mert ezeket az őssejteket nem pusztítják el.

Az eredmények szerint ezek az őssejtek igen hasonlóak egymáshoz (attól függetlenül, hogy milyen típusú daganatból származnak), és hasonló tulajdonságokat mutatnak a normális agyi őssejtekkel is.

Az agyi tumor-őssejtek tanulmányozása fényt vethet az áttétek kialakulásának folyamatára is. Valószínű ugyanis, hogy csak ezek képesek máshol megtapadva áttéteket kialakítani. Elpusztításuk tehát ebből a szempontból is kulcsfontosságú.

A következő lépés az, hogy meg kell keresni az ezekre a sejtekre jellemző géneket és géntermékeket (fehérjéket), hogy célzott hatóanyag-molekulákat lehessen gyártani ellenük.