A gorilla-nagymama nevelni tanít

Vágólapra másolva!
A rabságban született gorillahölgy nagy gonddal tanítgatta lányát a utódnevelés fortélyaira. 
Vágólapra másolva!

Forrás: EPAA kutatók eddig is tudták, hogy a nőstény gorillák születésüktől kezdve tanítgatják, oktatják csemetéiket, és bizonyos mozdulatsorok utánzására, gyakorlására buzdítják őket, de ez az első eset, hogy egy anya felnőtt lányát tanította volna újszülöttjének gondozására.

Lone, a San Diegó-i állatpark 11 éves nyugati síkvidéki gorillahölgye a gondozók minden próbálkozása ellenére oly mértékben elhanyagolta elsőszülött kicsinyét, hogy az állatpark alkalmazottai végül szabályszerűen kimenekítették, és inkább nevelőszülők gondjaira bízták.

Lone aztán ismét vemhes lett, és hamarosan egy hím gorillakölyöknek adott életet. A gondozók adtak még egy lehetőséget a fiatal mamának, de - Masayuki Nakamichi, az Osakai Egyetem primatológusa bevonásával - folyamatosan figyelemmel kísérték viselkedését és viszonyulását újszülöttjéhez.

Lone sajnos nem okozott csalódást: az első perctől kezdve igyekezett anyja, a 21 éves nagymama gondjaira bízni a kicsit, úgy hogy egyszerűen elétette, majd angolosan távozott.

Alberta, a nagymama azonban nem hagyta annyiban a dolgot, és igyekezett unokáját visszaszolgáltatni anyjának: gyengéden megfogta az újszülöttet, és addig-addig nyújtogatta, tuszkolta anyjának, míg az kénytelen volt elfogadni, és - ha rövid ideig is - karjába venni kicsinyét. Ez napokig így ment.

A harmadik és negyedik nap végre áttörést hozott: Lone már magától is megfogta és vitte kicsinyét. Sokszor még Alberta tartotta, de egyre gyakrabban Lone, és amikor az újszülött a nagyanyjába csimpaszkodott, Lone sértődötten vette ki anyja kezéből. Alberta fokozatosan háttérbe szorult.

Nakamichi szerint Alberta egyértelmű célja az volt, hogy rávezesse lányát a helyes anyai viselkedésre.

Cselekedete nemcsak azért egyedülálló, mert az anyaság igen összetett viselkedését tanította meg, illetve ébresztette fel az ez iránt abszolút közömbös fajtársában, hanem azért is, mert példát mutatott arra, hogy a tanítás a szó legszorosabb értelmében lehetséges két kifejlett állat között is.