Sántikáló, öreg csótányok

Egy új vizsgálat bebizonyította, hogy öregkorára nemcsak az ember válik fizikailag gyengévé, elesetté, és az állatok között sem csak a melegvérű emlősök, hanem a rovarok is.

Forrás: --A csótányok például ha megérik - az esetükben matuzsálemi kornak számító - 60. "szülihetüket", azaz nagyjából egyéves és két hónapos korukat, végtagjaik "berozsdásodnak", bukdácsolni kezdenek, és mondhatni, "lihegnek" a kaptatókon, már millimétereket is alig képesek felfelé mászni.

Ráadásul vonakodnak nyitott, védtelen, sík területen mászkálni - idézte a New Scientist című brit tudományos folyóirat a clevelandi Case Western Reserve Egyetem kutatócsoportjának
tanulmányát.

Az amerikai biológusok a Blaberus discoidalis fajhoz tartozó ifjú és idős csótányokat minifutópályán futtattak, illetve vánszorogtattak. Az agg bogarak csak feleannyi lépést tettek, mint az egyhetes ifjú csótányok, és azt se túl ügyesen. A csótánymatuzsálemek már néhány lépés után a saját lábaikra tapostak, egy 45 százalékos emelkedővel pedig az aggoknak csak a fele tudott megbirkózni.