Ünnepek plusz kilók nélkül

Érezte már úgy, hogy a karácsonyi ünnepek elteltével mintha nehezen férne bele kedvenc nadrágjába, éjjel képtelen hason fekve aludni, és általában: leginkább mintha a dagadtra töltött karácsonyi pulyka bőrébe bújt volna? Néhány egyszerű tanács megfogadásával mindez megelőzhető - állítják amerikai táplálkozáskutatók.

Először is, "figyeljünk tudatosan rá, hogy megtartsuk súlyunkat" - tanácsolja dr. Lisa Drayer dietetikus, a Dietwatch.com című internetes portál igazgatója. "Persze irreális lenne bárkinek is arra számítani, hogy az ünnepek alatt fogyni fog, ám ha egyszerűen csak megtartjuk súlyunkat, az már komoly siker."

Kutatók szerint a probléma nem is az, hogy az ember (az USA-ban a hálaadás ünnepétől szilveszterig tartó maratoni dorbézolásban átlagosan 2-4,5 kg-nyi) többletsúlyt szed fel, hanem az, hogy ezt általában később már nem adja le, s testsúlyunk így gyarapodik évről évre.

"Komoly gond akkor van, ha az 'ünnepi üzemmód' az ünnepek elteltével folytatódik" - mutat rá dr. Louis Aronne, a New York-i Weill Cornell Medical Center dietetikai központjának vezetője, aki hozzáteszi: a különleges alkalmaknak meg kell adni a módját, évente egyszer-egyszer mindenki merüljön el nyugodtan az evés-ivás önfeledt örömében, ám tudni kell, hol a határ.

Gondolkodjon előre!

Amikor a háziasszony méteres listát készít a karácsonyi ünnepek menüjéhez beszerzendő alapanyagokról, gondoljon a kalóriákra: bővítse ki a listát az ünnepek előtti és utáni napokra is, s erre a két rövidebb időszakra tervezzen kalóriaszegényebb, könnyebb étkeket - szól egy amerikai egészségügyi tanácsadószervezet tanácsa.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az ünnepek előtt böjtölni, koplalni kellene, hisz ezzel pontosan a kívánt hatás ellenkezőjét érnénk el: ha a karácsony előtti hetekben a család jószerivel csak vajaskenyéren él, a szentesti habzsolás elkerülhetetlen.

Íme dr. Aronne néhány további jó tanácsa:

* Ha már úgy érezzük, eleget ettünk, a maradékot ne kíméljük, szó szerint tegyük tönkre - sózzuk meg, dobjuk rá a szalvétát, egyszóval akadályozzuk meg, hogy egy-két perc múlva tovább csipegessünk tányérunkról;

* Kezdjük zöldségekkel! - Ha az étkezéseket zöldségek vagy alacsony kalóriatartalmú italok, például víz fogyasztásával kezdjük, sikerül a teltség érzetét elérnünk még azelőtt, hogy a szervezet számára megterhelő ételekkel tömnénk meg gyomrunkat;

* S mindenekelőtt: az ünnepi hetek alatt igyekezzünk megtartani testsúlyunkat, s ha ez - igazán el nem ítélhető módon - nem sikerül, legyen gondunk rá, hogy a plussz kilók ne éljék meg velünk a következő karácsonyt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK