|
Korábbi tanulmányok meglehetősen változatos eredményeket hoztak ezzel kapcsolatban. Még olyan vélemény is született, mely szerint a dohányzás egyenesen csökkentené az emlőrák kialakulásának kockázatát.
A most lezárult, eddigi legátfogóbb kutatás szerint azonban ennek éppen az ellenkezője igaz. A 116 ezer nőre kiterjedő vizsgálat eredményei az amerikai Nemzeti Rák Intézet lapjában (Journal of the National Cancer Institute) jelentek meg.
A négy éves követési időszakban 2005 nőnél állapítottak meg invazív emlőrákot. Az emlőrákok előfordulását, illetve a dohányzási szokásokat figyelembe véve a következők állapíthatók meg:
- a jelenleg dohányzók körében 30%-kal magasabb az emlőrák előfordulása azokhoz képest, akik soha nem dohányoztak;
- fokozott kockázatnak vannak kitéve, akik 20 éves koruk előtt kezdtek dohányozni;
- fokozott kockázatnak vannak kitéve, akik első terhességük előtt legalább 5 évvel kezdtek dohányozni;
- a kockázatot a dohányzás mértékével és időtartamával nő.
Jó hír azonban, hogy akik le akarnak szokni a dohányzásról, ezen a téren is elnyerik jutalmukat: a kutatók nem találtak jelentős kockázatnövekedést a korábbi dohányosok körében. Ugyanez a helyzet a passzív dohányzással is, amely tehát egyelőre marad a tüdő- és gégerák kockázatát fokozó tényezők listáján.
Az eredmények magyarázatához további vizsgálatok szükségesek. Az egyik lehetséges magyarázat szerint a dohányzásból származó méreganyagok egy része az emlő zsírszövetében felhalmozódhat.
[origo]
|