A napi tökéletes kávéadag

A reggeli bögre kávé sokak életének elengedhetetlen tartozéka, egyeseknek pedig egyetlen reménye arra, hogy éberen töltsék el a hosszú munkaidőt. A nagyobb adagtól azt reméljük, hogy hatása tovább is tart - erre cáfoltak rá most amerikai kutatók.

A Sleep amerikai alváskutatási szaklapban megjelent tanulmány szerint annak, aki hosszú távú - akár 24 órán át tartó -  hatást vár a kávétól, javasolt alacsony koffeintartalmú italt fogyasztania, azt viszont gyakrabban.

James Wyatt, a Rush University Medical Center kutatója munkatársaival  29 napon át 16 embert figyelt meg, akik ezt az időszakot az idő múlásának mindenféle jelétől (napfény, holdvilág, óra) elzárva töltötték el. A kutatók mesterségesen közel 43 órás napszakokra osztották az időt, a különösen hosszú műszakban dolgozók ugyanis - orvosok, kamionsofőrök, készenléti szolgálatok dolgozói - sokszor ennyi időt is kénytelenek egyhuzamban ébren tölteni. Ezzel felborították a kísérleti alanyok ún. cirkadián ritmusát, azt a 25 órás ciklust, amelyet a szervezet belső órája biztosít a világosság-sötétség váltakozásának hiányában is. (Folyamatos megvilágítás vagy annak teljes hiánya esetén a legtöbb ember belső órája 25 órás napra áll be.)

Korábbi kutatások során már bebizonyosodott, hogy az egyszeri, nagy dózisú kávéfogyasztás hirtelen megemeli a vérben mért koffeinszintet, majd ezután folyamatos, lassú csökkenés következik be. Ezzel szemben Wyatt és társai az óránkénti kis mennyiségű koffeinfogyasztás hatását vizsgálták - az egyik csoport óránként két-három kortynyi kávét kapott, míg a kontrollcsoport placebót. Azok, akik óránként ihattak kávét, jobban teljesítettek a tudásteszteken, és ritkábban szundítottak el. A többszöri, kis adagokban fogyasztott koffeinnek ráadásul nem jelentkeztek olyan mellékhatásai, mint a remegés vagy a hirtelen idegesség.

Az eredmény megerősíteni látszik azt a korábbi föltevést, amely szerint a koffein blokkolja az agyi receptorokat, amelyek az alvásciklusban szabályozásában játszanak szerepet. A vizsgálati eredmény utal arra is, hogy a koffein nem pótolhatja az alvás regeneráló hatását: bár a kávéfogyasztó csoport tagjai éberebbnek bizonyultak, és társaikkal ellentétben nem aludtak el, álmosságérzetre panaszkodtak. "Jóllehet az alvásnak nincs pótléka, az eredményeink segíthetnek abban, hogy a koffeinfogyasztást optimálisan alkalmazzuk, céljainknak megfelelően" - összegezte Wyatt, "különösen akkor, ha valakinek a szokásos 16 óránál hosszabb ideig kell egyhuzamban talpon lennie".

KAPCSOLÓDÓ CIKK