ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:











Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Így szállhatunk fel a jövő vonataira - videó

Ügyetlen szuperorganizmus lehetett a mai élőlények közös őse

Sokkoló módszer a nanopórusos anyagok előállítására

Egyelőre a Föld vezeti a bolygók új listáját

A legősibb csillós egysejtűek fosszíliáit fedezték fel
Gyorskeresés









A napi tökéletes kávéadag
2004. május 13., csütörtök, 12:00|Utolsó módosítás: 2004. május 13., csütörtök, 12:24

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

A reggeli bögre kávé sokak életének elengedhetetlen tartozéka, egyeseknek pedig egyetlen reménye arra, hogy éberen töltsék el a hosszú munkaidőt. A nagyobb adagtól azt reméljük, hogy hatása tovább is tart - erre cáfoltak rá most amerikai kutatók.


Forrás: [origo]
A hosszú ébrenléthez nem a bögre a megfelelő mérték
Linktár
Linkek a kávéról, kávézásról

A Sleep amerikai alváskutatási szaklapban megjelent tanulmány szerint annak, aki hosszú távú - akár 24 órán át tartó -  hatást vár a kávétól, javasolt alacsony koffeintartalmú italt fogyasztania, azt viszont gyakrabban.

James Wyatt, a Rush University Medical Center kutatója munkatársaival  29 napon át 16 embert figyelt meg, akik ezt az időszakot az idő múlásának mindenféle jelétől (napfény, holdvilág, óra) elzárva töltötték el. A kutatók mesterségesen közel 43 órás napszakokra osztották az időt, a különösen hosszú műszakban dolgozók ugyanis - orvosok, kamionsofőrök, készenléti szolgálatok dolgozói - sokszor ennyi időt is kénytelenek egyhuzamban ébren tölteni. Ezzel felborították a kísérleti alanyok ún. cirkadián ritmusát, azt a 25 órás ciklust, amelyet a szervezet belső órája biztosít a világosság-sötétség váltakozásának hiányában is. (Folyamatos megvilágítás vagy annak teljes hiánya esetén a legtöbb ember belső órája 25 órás napra áll be.)

Korábbi kutatások során már bebizonyosodott, hogy az egyszeri, nagy dózisú kávéfogyasztás hirtelen megemeli a vérben mért koffeinszintet, majd ezután folyamatos, lassú csökkenés következik be. Ezzel szemben Wyatt és társai az óránkénti kis mennyiségű koffeinfogyasztás hatását vizsgálták - az egyik csoport óránként két-három kortynyi kávét kapott, míg a kontrollcsoport placebót. Azok, akik óránként ihattak kávét, jobban teljesítettek a tudásteszteken, és ritkábban szundítottak el. A többszöri, kis adagokban fogyasztott koffeinnek ráadásul nem jelentkeztek olyan mellékhatásai, mint a remegés vagy a hirtelen idegesség.

Az eredmény megerősíteni látszik azt a korábbi föltevést, amely szerint a koffein blokkolja az agyi receptorokat, amelyek az alvásciklusban szabályozásában játszanak szerepet. A vizsgálati eredmény utal arra is, hogy a koffein nem pótolhatja az alvás regeneráló hatását: bár a kávéfogyasztó csoport tagjai éberebbnek bizonyultak, és társaikkal ellentétben nem aludtak el, álmosságérzetre panaszkodtak. "Jóllehet az alvásnak nincs pótléka, az eredményeink segíthetnek abban, hogy a koffeinfogyasztást optimálisan alkalmazzuk, céljainknak megfelelően" - összegezte Wyatt, "különösen akkor, ha valakinek a szokásos 16 óránál hosszabb ideig kell egyhuzamban talpon lennie".

[origo]



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Ókori kincsek

Fosztogatók az Egyiptomi Múzeum felbecsülhetetlen értékű kincseit lopták és pusztították el.

Szabad-e visszaadni Egyiptomnak az emberi történelem felbecsülhetetlen emlékeit?

Igen, már rég kellett volna
Nem
Csak ha rendeződik a helyzet Egyiptomban

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!