ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:









Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Így szállhatunk fel a jövő vonataira - videó

Ügyetlen szuperorganizmus lehetett a mai élőlények közös őse

Sokkoló módszer a nanopórusos anyagok előállítására

Egyelőre a Föld vezeti a bolygók új listáját

A legősibb csillós egysejtűek fosszíliáit fedezték fel
Gyorskeresés









Alzheimer-kór ellen: telítetlen zsírsavak
2004. szeptember 8., szerda, 11:10

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Az Alzheimer-kórban való megbetegedés kockázatát jelentősen csökkenthetik a szervezetbe juttatott, többszörösen telítetlen zsírsavak - ezt epidemiológiai tanulmányok már évekkel ezelőtt igazolták, de nemrég amerikai kutatóknak sikerült kísérleti úton tudományos magyarázatot találni a jelenségre.


Forrás: css.edu
Ajánlat
University of California, Los Angeles
Neuron Online
A C- és E-vitamin csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát
A nagy mennyiségben együtt szedett C- és E-vitamin csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának esélyeit - állapította meg a John Hopkins Egyetem kutatócsoportja.
Korai Alzheimer-kórt okozhatnak a mobiltelefonok

A kutatók azt remélik, az új ismeretekkel könnyebben lehet majd kibogozni azokat a bonyolult összefüggéseket, amelyek öröklődés és környezet kölcsönhatásaként az időskori elbutulást okozzák.

A Los Angelesben lévő University of California (UCLA) kutatói génkezelt egereken kísérleteztek. A rágcsálók testébe olyan emberi gént juttattak, amelynek révén azok fogékonnyá váltak az Alzheimer-kórra. Mint a Neuron című folyóiratban beszámoltak róla, a génkezelt egerek egyik csoportja olyan táplálékot kapott, amely szegény volt docosahexán savban (DHA). (Ez a többszörösen telítetlen zsírsav főleg halakban fordul elő.) A másik egércsoport étrendjében viszont nagy arányban szerepelt a fenti zsírsav, amely döntő jelentőségű a sejtmembránok rugalmassága szempontjából.

Eredmények

Az eredmények szerint az eltérő étrend hatása az idegsejtek dendritjein volt megfigyelhető. Az idegsejtek ezeken a sejtből csillagszerűen elágazó nyúlványokon át veszik föl a környezetükből az információkat. Ha az étrend szegény volt telítetlen zsírsavban, akkor az Alzheimer-kórra genetikailag fogékonnyá tett egerek szervezetében súlyos zavarok mutatkoztak a dendritekben. A jelenség főként azokat a fehérjemolekulákat érintette, amelyek védelmezik az idegnyúlványokat.

Az egerek dendritjeiből csaknem teljesen eltűnt egy, az idegsejtek felépítése szempontjából fontos struktúra, a drebrin. Bizonyos öröklődő betegségek kórképéből, amelyek súlyos értelmi fogyatékossággal járnak, ismert, hogy eme proteinstruktúrák elvesztése súlyos emlékezetkiesést okoz. Ráadásul eltűntek olyan alkotórészek a sejtmembránból, amelyek a reakcióképes szabad gyökök elfogására szolgálnak, s ezáltal védik a sejtet. Nem utolsósorban pedig aktivizálódott egy enzim, amely normális esetben a neuronokat megvédi azoknak a proteineknek a hatásától, amelyek a sejt "programozott" pusztulását okozzák. A telítetlen zsírsavban gazdag étrenden tartott, Alzheimer-kórra fogékony egerek védve voltak a fenti kedvezőtlen hatásokkal szemben. Az egyes kísérletek során a kontrollcsoport példányaihoz képest sokkal jobb tanulóképességet is mutattak.

Ördögi kör

A kaliforniai kutatók meglátása szerint az örökletes tényezőknek és a telítetlen zsírsavak hiányának találkozásakor egyfajta ördögi kör jön létre: a génmutáció révén az Alzheimer-kórra jellemző protein nem oldódó halmazállapotú formába megy át, és stresszhelyzetbe hozza a dendriteket. A telítetlen zsírsavak hiánya tovább fokozza ezt a stresszhatást, mivel túl alacsony a gyökfogók száma. Ennek következtében összeomlik a neuronok belső szerkezete, ami további stresszt eredményez, fokozva a roncsolást.

Az Alzheimer-kór az időskori elbutulás legsúlyosabb formája. A 65 évesek közül minden huszonötödik, a 80 évesek közül minden ötödik, a 90 évesek közül minden második ember életét keseríti meg. Márpedig Európában és Észak-Amerikában folyamatosan emelkedik a lakosság várható élettartama.

(MTI)



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Ókori kincsek

Fosztogatók az Egyiptomi Múzeum felbecsülhetetlen értékű kincseit lopták és pusztították el.

Szabad-e visszaadni Egyiptomnak az emberi történelem felbecsülhetetlen emlékeit?

Igen, már rég kellett volna
Nem
Csak ha rendeződik a helyzet Egyiptomban

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!