ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:









Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Így szállhatunk fel a jövő vonataira - videó

Ügyetlen szuperorganizmus lehetett a mai élőlények közös őse

Sokkoló módszer a nanopórusos anyagok előállítására

Egyelőre a Föld vezeti a bolygók új listáját

A legősibb csillós egysejtűek fosszíliáit fedezték fel
Gyorskeresés









Az olívaolaj gátol egy agresszív emlőrák-gént
2005. január 26., szerda, 8:49|Utolsó módosítás: 2005. január 26., szerda, 11:48

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Egyre inkább tudatosodik bennünk, hogy az egészséges táplálkozás javítja az életminőséget, és csökkenti számos betegség kialakulásának kockázatát. Az egészséges táplálkozás egyik fontos eleme a magyar lakosság zömének sajnos megfizethetetlen olívaolaj, amelynek rákmegelőző hatásáról most új eredmények láttak napvilágot.


Forrás: hd.org
Ajánlat
Olívaolaj, a folyékony arany
Az emlőrákról
Megtévesztőek az olívaolajok
Az olívaolajok közötti jelentős minőségi különbségekre hívják fel a figyelmet a táplálkozástudományi szakemberek, hangsúlyozva: az "olívaolaj" felirat gyakran megtéveszti a vásárlót.

Ismert tény, hogy a földközi-tengeri országokban - ahol szinte kizárólag olívaolajjal főznek - magasabb az átlagéletkor, mint Észak-Európában vagy az Egyesült Államokban, ahol inkább az egyéb növényi és állati zsírok fogyasztása dominál. A hagyományos mediterrán étrendben bőségesen van zöldség, gyümölcs, hüvelyes és hal, a főzéshez használt olívaolaj pedig az egyetlen olyan olaj, amelyet természetes - spanyol vagy olasz elnevezéssel "szűz" - módon, pusztán hideg préseléssel nyernek.

A chicagói Northwestern University kutatói arról számolnak be, hogy vizsgálataik szerint az olívaolaj (egyéb áldásos hatásai mellett) az emlőrák kialakulásának kockázatát is csökkenti. Eredményeik alapján az olívaolajban található olajsav gátolja a rákos sejteket osztódásra serkentő Her-2/neu jelű fehérje termelődését, méghozzá oly módon, hogy blokkolja a fehérjét kódoló gént. A Her-2/neu jelű fehérjét egyébként maga a kialakuló daganat termeli, és ezt tartják felelősnek a hirtelen kialakuló, agresszív rákos burjánzásokért. A fehérje kifejeződésének ("jelenlétének") mértéke az emlődaganatok kb. 30%-ában éri el azt a szintet, ahol egy immunterápiás szert alkalmazni lehet a kezelés során (további alkalmazási feltétel, hogy a fehérjét kódoló, megsokszorozódó gén kópiaszáma 10 felett legyen).

A vizsgálatokból kiderült: az olajsav nemcsak a káros fehérjét kódoló gént blokkolja, hanem növeli egyes rákellenes gyógyszerek hatékonyságát is. A vizsgálat egyúttal megerősíti azokat a már ismert tényeket is, hogy a mediterrán konyha jót tesz a szívnek, valamint késlelteti az öregedést.

Egyes orvosi körök azonban megkérdőjelezik az eredményeket. Szerintük az étrend és az emlőrák összefüggésében idáig csupán csak az bizonyított, hogy az elhízás és az alkohol jelentős kockázati tényezőnek számítanak. Az olívaolaj rákmegelőző hatásával kapcsolatban azonban nem egyértelműek és elégségesek a csupán laboratóriumi körülmények között végzett vizsgálatok, ezért a mechanizmusok pontosabb feltérképezésére mindenképpen további kutatások szükségesek.

E+B

[origo]



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Ókori kincsek

Fosztogatók az Egyiptomi Múzeum felbecsülhetetlen értékű kincseit lopták és pusztították el.

Szabad-e visszaadni Egyiptomnak az emberi történelem felbecsülhetetlen emlékeit?

Igen, már rég kellett volna
Nem
Csak ha rendeződik a helyzet Egyiptomban

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!